Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljudisolera kompressor med universal Compressor Sound Blanket  (läst 1768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Jag har en Diplomat berg värmepump. Jag ønsker å dempe ljuden lite og har sett at fins non form for universal matta man kan omslutta kompressor.

Finns det någon här som har erfarenhet av dessa typer av produkter?

Det jag är osäker på är värmen. Som jag förstår det ingen luftkylning på kompressorer, men de kyls av vätskan. Jag skulle dock vilja veta om det kan bli för varmt med sådan matta.

Brinmar verkar vara ett gemensamt varumärke och kan köpas på internet:
https://brinmar.com/usd/sound_blankets.html





Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Ljudisolera kompressor med universal Compressor Sound Blanket
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2019, 08:48:03 »
Exakt hur ljud fortplantar sig från kompressor till hus är svårlöst. det kan vara luftlett , stomljud, eller via ledningarna in-ur pumpen - har man problem så måste man ibland ge sig på alla....

Jag hade tidigare en  värmepump med kolvkompressorer tvÃ¥ st som bÃ¥de var högljudda var för sig men ocksÃ¥ gav interferens- sjungande ljud.  Jag isolerade med Armaflex  20 mm vilket gav viss effekt  utan att drifttemperaturen ändrades. 

Titta ocksÃ¥ pÃ¥ monteringen sÃ¥ att inte ljud överförs till chassit. Bytt gärna till nya dämpare eller leta efter bättre material som dämpar u belastning. Sylomer/Sylodyn gÃ¥r att använda bÃ¥de   som upphängning pÃ¥ kompressorn och som fötter tillpumpen. Richard säljer  fötter av sylodyn  men andra densiteter  kan behövas till kompressorfästena
« Senast ändrad: 22 januari 2019, 19:59:44 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Oles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljudisolera kompressor med universal Compressor Sound Blanket
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2019, 09:06:17 »
Precis. Du packat inn kompressorn i Armafles matte? Det är som att montera en sound blanket för kompressorer. 

Jag ser inte att det skulle göra några skador på kompressorn. Copeland säljer även ljuddämpningen till deras kompressorer. De kallar dem för sound shell. https://climate.emerson.com/documents/sound-shell-for-copeland-compressors-en-gb-4214012.pdf

Undra om jag ska beställa från ebay och testa.




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!