0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Är sugen o skaffa bättre ljus till bilen. Blir imponerad av ljuset när man möter bilar med ledramper då jag tycker att de verkligen lyser upp på sidorna. Har själv kasst ljus eller så beror det på åldern.... Någon som provat Julas Hamron led skall tydligen vara osram led i den jag tittade på. Endast 36 w funderar på o sätta 2 sådana för att få bättre spridning utåt sidorna.Sedan den pinsamma funderingen hur koppla? Har nog säkert haft ett tjugotal bilar i mitt liv men aldrig någon med extraljus...... Är som tidigare sagts totalt kass på el.Tittat på nätet o fått lite förståelse.... Frågan är skall man koppla via helljuset eller är det bättre o köra över strömbrytare? Behöver inte köpa ifrån min hovleverantör Jula men de hade ett bra pris fram till 23 januari på sin minsta ramp. Som sagt mest ute efter sidoljus för att se vargar eller rättare sagt älgen i tid!
Tack för tips!Väldigt mkt text på deras hemsida...... Skall försöka hitta rätt. Imponerad av skillnaderna på videosarna vad det gäller ljusbild.
Koppla in utan strömbrytare men med en reläsats (80A) så slipper du att reläna svetsar ihop (har lyckats svetsa ihop två Hella-relän 30/40A...trafikfarligt som fan mitt i natten vid möte med lastbilar!!)
Det är klart att du ska ha strömbrytare, så du kan slå av dom.I tät dimma och kraftig snöfall blir det som en vit vägg framför, då kan detvara bättre och slå av dom. Blir viktigare, desto bättre extraljusen är.Är också den minsta delen av montaget och sätter du brytaren på reläets minussidan, behövs bara en enkelledare in till kupén, som sen jordas i närheten.
Tack för svar o kloka tankar!Apropå hel o halvljus har jag en fundering likväl. Som ung hade jag ex antal Volvo 140 o 240 tyckte att ljuset var allmänt kasst även på dem. Satte då in "sport" lampor som var lite mer effektstarka. Tror de låg på runt 80/100 w gentemot originalen som hade 55/60w om jag minns rätt . Finns det sådana lampor kvar o är de godkända? Det är ju en början iaf innan jag börjar försöka pilla med annan elektronik
Ja, det finns 100W/80W-"Rally"-lampor att få tag i för de flesta socklarna, men de är som så mycket annat ej typgodkända för hel/halvljus. https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bilbelysning/halogenlampor/halogenlampa-rally-2000039678Risken att åka fast är förstås störst på halvljus då det bländar mötande trafik, det är faktiskt rätt störande att bli tokbländad vid möte på landsväg. Rekommenderar ej detta då folk kommer "helljusblinka" på dig...Risken att åka fast med "rally"-helljus/extraljus är obefintlig, lika obefintlig som LED/xenonkonvertering av hel/extraljus, kanske är det teoretiskt möjligt vid en flygande besiktning.Sen finns det godkända premiumlampor för alla halogensocklar. Min rekommendation där är att köpa de billigaste märkeslamporna med "+130-150" du kommer över, exempelvis GE Megalight Ultra 130. Ger betydligt bättre ljus än många billiga halogenlampor.Men varken premiumhalogen eller rallyhalogen kan mäta sig med nyare alternativ:Har idag premiumxenon i halvljusen (Volvo V50 2012) och original-LED i halvljusen (Nissan Leaf 2017) och skillnaden mot halogen tycker jag är enorm..Min rekommendation för bekanta som ska byta bil är alltid ABS/anti-sladd och "äkta" xenon/led i halvljusen.
De finns nu också, H4 100/90W både hos Biltema och Swedol.De är dock inte godkända, står också där och då måste du ändåkoppla dom över en reläsats, annars är det risk att man bränner ledningar, strömbrytare och avbländningskontakt.Tittar man på Hansen Racing sitter det dock H13 i F150 och de hittar man inte hos Biltema eller Swedol. Svindyra hos Hansen Racing !och de jag hittade är bara på 60/55 W.
Började läsa tråden noggrant, desto längre jag kom desto fortare skrollade jag mot slutet.. Ni är ju helt odugliga på detta och verkar vilja köpa vad som helst för skit! Till en början, Osram ledramp, detta är nog förmodligen inte från Osram, det är förmodligen bara deras dioder som används och de står inte bakom detta. 20 000 Lumen! Wov. Oftast är det den teoretiska effekten som skrivs ut, verkligheten är kanske 30% lägre eller ännu sämre. En storsäljare på FB är en kombo-ledramp. Spot är 30gr. Wide är 90grader.. Denna ramp är princip en rundstrålande ledramp som lyser rätt ned i backen med stor självbländning och rakt upp i trädtopparna.. Har 2st. Classeramper i nosen på Ivecon. Spot 9gr, Wide 15gr. 100 äktaW. Lyser bra, men tyvärr för mycket spridning på både spot och wide. Självbländning, så jaghar fått rikta upp dem från backen för att eliminera självbländningen. Kommit fram till att de duger inte, inte mera än till backljus till Ivecon eller helljus till ATV:n. Köp inget skit!