Hej på er!
Hade det inte varit på sin plats att göra nya tester på dagens luft/luft värmepumpar nu när de dels blivit ännu mer effektiva samt att de har ett nytt köldmedium (R32). Har hänt en del sedan 2013 kan jag tycka
Driver Malmö Kyl & Värme Service och har märkt att kunder är fullständigt förvirrade i denna djungel av val de ställs inför när de vill göra sitt inköp.
Något jag stöter på dagligen är kvalitetsskillnaden på de olika märkena fastän de kostar ungefär detsamma för mig att köpa in..så även förväntad livslängd på produkten hade varit till stor hjälp för konsumenterna. Har också märkt att en del av tillverkarna tillhandahåller rena glädje siffror då det ligger samma köldmedium i maskinerna men inne och utedelar skiljer sig markant både i volym och vikt.
Märken jag finner av intresse för konsumenter och då helst deras premium-modeller är:
Mitsubishi Heavy Ind, Mitsubishi Electric, Panasonic, Toshiba, Daikin, Fuji/Fujitsu, LG och Samsung
SVAR från SP:
Hej,
Jag håller med dig, det behövs nya tester på luftluftvärmepumpar bland annat av de skäl du anger att det nu finns nya köldmedier och att konsumenter behöver vägledning. Som tur är går vi precis in i ett nytt år med nya möjligheter. Synpunkter som dina är väldigt värdefulla för oss för att kunna motivera framtida tester.