0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I princip kan man göra genomgången av värmepumpen själv om man inte har tummen mitt i handen.Rengöra filter på både luft och vattensidan, kanske byta luftfiltret?Kolla att kompressorn ger det den ska genom att läsa av avluft och kondensortemp när den går?Kolla att övriga givare visar rimliga värden?Kolla trycket och att expansionkärlet verkar OK.Lufta grejerna.Sen är troligen ventilationskanalerna inte rengjorda sen 2012, så det du kan lägga pengar på är att ta hem en ventilationstekniker och rengöra + justera luftflöden mm.
Vad ska man betala för en grundlig genomgång av systemet tycker ni? Fick höra en siffra bara sådär när jag ringde en Nibefirma som ville ha 6-7000:-..
Det borde rubriceras som rånförsök. Värmepumpar behöver inte så mycket service. Det Carl har rekommenderat räcker bra. Det skulle vara bra att veta hur mycket el som frånluftvärmepumpen drar. Det kan vara så att när den har tjänat ut skulle det vara lönsamt med berg- eller markvärme. En del av huset var ju av äldre datum och då brukar isoleringen inte vara så bra.
HejMitt första inlägg här. Köpt nytt hus, ger er förutsättningarna här under.Huset är byggt 1975, med tillbyggnad och renovering 2012, nya delen är 75% av huset.Mälardalen, 140 kvm, uppvärmning Nibe F370 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme i nya delen, samt vattenradiatorer i gamla delen.2 kaminer i huset.Gästhus 30 kvm äldre billig typ Jula luft-luftvärmepump (risig), elgolvvärme i badrum, fristående varmvattenberedare, en vedkamin i huset.Utomhus finns ett spabad, varmt som 17 året runt tydligen, nej jag får inte stänga av det om vintern för frun Detta tar ca 28.000 kwh/ år. enl förra ägaren.Jag tänker såhär för att reducera elförbrukningen:*Skicka efter en servicetekniker som kollar upp hela värmesystemet, både servar Nibepumpen, samt kollar alla luftventiler/don så de är rätt inställda, och få en liten kurs i systemet på en gång. (bara haft vedpanna tidigare)*Då jag är van vid att ha både värme & vatten från vedeldningen så vill jag använda kaminerna för att få ner elförbrukningen, ngn som gör samma sak?*Sätta i led-belysning till 100%.*Ev byta ut gamla luft-luftvärmepumpen i gästhuset mot en mer energi effektiv.Är jag fel ute i mina tankar?Frun vill lösa allt med solceller på så stor del av taket som det bara går, känns som mkt pengar.Hur tänker ni som verkar oerhört insatta i värme & energi frågor?
"Nya" husköpare är oftast "heta" och vill förbättra.Ta det lugnt, bo in er och fundera.