Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Luft/Vatten. Hur bra och hur pålitligt
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Luft/Vatten. Hur bra och hur pålitligt (läst 1381 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Askling
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Askling
«
skrivet:
07 januari 2019, 17:51:37 »
Citera
Hej.
Jag äger ett antal hus där vi har både bergvärme men även enklare elpannor som är verkligt dyra i drift.
Då bergvärme är en ganska dyr investering börjar jag fundera lite över luft/vatten-lösningen.
Tyvärr säger min vän och rörmokare att han aldrig installerar luft/vatten till vänner eftersom de fungerar så dåligt när det blir kallt. Att han inte vill ha de där samtalen om att de har fryst ihop när det är -25 grader ute.
Så. Ni som har luft/vatten. Hur har det fungerat efter installationen?
Jag har som sagt ett antal hus och de anläggningar som går bäst är mina 3 bergvärmeanläggningar.
De går år ut och år in med minimalt med tillsyn.
Ni som har kört luft/vatten några år eller kanske iallafall ett år över vintern hur driftsäkert är det?
Jag har i dagarna köpt en 900 kvadratmeter stor fastighet som drivs med pellets.
Det innebär sotning och uraskning varje vecka. Kunde en stor luft/vatten kunna hantera all värme mellan exempelvis mars till oktober?
Ni som har. Berätta mer om vad ni tycker. Har ni en större anläggning eller en där ni kombinerar luft/vatten med något annat så är det ännu mer spännande.
MVH
/Fredrik
Loggat
Ralleballe
Kan värmepumpar
Stad/land: Staffanstorp
Antal inlägg: 149
Karma +0/-0
Kön:
Ska det bli bra får man göra det själv
Ralleballe
SV: Luft/Vatten. Hur bra och hur pålitligt
«
Svar #1 skrivet:
07 januari 2019, 18:17:12 »
Citera
I Skåne blir det aldrig -25, så inga problem här. Eller du bor kanske inte i Skåne?
Frysa ihop kan de väl bara göra om det är strömavbrott och vatten blir stående i utedelen. Det kan man väl undvika med reservkraft eller alkohol i värmekretsen/separat slinga bakom värmeväxlare.
«
Senast ändrad: 07 januari 2019, 18:20:33 av Ralleballe
»
Loggat
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m
2
.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #2 skrivet:
07 januari 2019, 18:43:47 »
Citera
Jag har i och för sig bara egen erfarenhet av en anläggning, men den funkar helt problemfritt fortfarande 8 år efter installation. Visst stannar den när det blir 15-17 minusgrader, men den startar igen när det blir ett par grader varmare och så många dagar per år är det inte så kallt.
störst problem med ihopfrysning är det när det är runt noll grader och fuktig luft. Då brukar det märkas vilka fabrikat som har anpassat lamellavstånden efter svenska förhållanden och testat avfrostningsalgoritmerna under verkliga förhållanden på plats...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3968
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #3 skrivet:
07 januari 2019, 18:46:47 »
Citera
jag har två st lv vp i två olika villor. Båda installerades 2008. Båda, Daikin samt Nibe, funkar fortfarande....
Om någon går sönder, så blir det lv igen.
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
lunk Umeå
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Umeå, Västerbotten
Antal inlägg: 2503
Karma +0/-0
Kön:
Lär mig vartefter...
lunk Umeå
«
Svar #4 skrivet:
07 januari 2019, 19:01:52 »
Citera
Västerbottens kustland. Sju år utan problem trots att vi pga för små radiatorer i köket bara kan köra VPn ner till -10. Men VPn har trots det redan betalat sig, trots lågt elpris de senaste åren.
När vår EcoAir rasar ihop är planen att byta till en EcoAir 408 och köra den mot vår EcoEl via CTC Converter. Då borde vi kunna köra ner till åtminstone -15 utan att byta radiatorer.
Bergvärme? Icke. Det är drygt 40 m ner till berget och dålig berggrund, svårt att få hål som håller.
Loggat
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1293
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
HBerggren
uecjs
Classe57
jimmpy
tyke
Josth
Rickard
25fOCUS
Raketost
dadid
Jokkmokksjokke
classeboy
Carl N
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info