En i mitt släktträd bad om hjälp då deras IVT490 från 2005 bråkade.
Fick info om att det stod ”motorskydd uppstart” i Menyn, inget problem sa jag det är GT6 givaren som bråkar. Åkte dit utan någon mer förberedelse mer än en ny givare som jag hade liggande.
När jag öppnat övre luckan för att kolla på GT6 givaren upptäcker jag att frånlufts fläkten bara snurra sakta, när jag sen startat kompressorn i handkörnings läge så ökade fläktens varavtal men utan att kompressor startade. Jag fattade inget, där skall ju inte vara något samband mellan kompressorns drift och fläkten.
Mättade spänning på inkommande till VP-n helt OK, mätte spänningen mellan inkommande nolla på VP-n och mot utgående fläkt och sedan kompressor på kraftkortet under start försöket helt OK 230V. Nu mätte jag mellan inkommande nolla på kraftkortet och utgående nollor här uppmättes runt 200V här borde ju inte vara någon spänning.
Det visade sig att det fanns ett avbrott mellan inkommande nolla och utgående nollor på kraftkortet. Löste det tillfälligt med en yttre förbikoppling mellan ink. nolla och utg. på kraftkortet.
Ytterligare ett bevis på att det snarare är ett "klenkort" och inget kraftkort.
Tänkte det kanske kan var till hjälp för andra.