Antal personer som röstat: 88
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Iht mine upplysningar rommar ditt 160 cm badekar ca 180 liter.Det vil ikke være fysisk mulig å få 320 liter vatten opp i et slikt badekar.......
OK, det uppklarar saken Og det stemmer ganske bra med testdata fra R&R Bra at mange av VP-egarne her på forumet klarar seg bra med det volumet!For mer enn 3-4 personer som dusjar eller mer enn 220 liter pool så blir det imidlertid for lite volum Husker at det i gamledagar, innan VP'n kom i hus, forekom at vi tømde el beredaren på 200 liter når alle 4 i familien badade/dusjade. Den skulle teoretisk ge 200 liter *70/40 = 350 liter 40 gradigt vatten!!! Dette skulle vise tydelig at det er mange som har behov for større VV-volum enn det en innebygd bereder i VP kan levere. Dette er viktig å være klar over for dem som skal kjøpe nu!Spørsmål til Thermia Support: Vet ni tappehastigheten i testen til R&R?
När vi flyttade in i vårt hus (2000) som är byggt -75 fanns redan en Thermia värmepump där. Den var installerad sent 70-tal. Den funkade alltid klockrent och hur kallt det än var ute så gick aldrig tillsatsvärmen in. Problemet med de gamla värmepumparna var ju kompressorerna som lät väldigt mycket och 2002 tröttnade vi på oljudet och installerade en ny Thermia villa. Vi installerade den på hösten och var jättenöjda. Den lät knappast någonting och allt var frid och fröjd. Ända till på vårsidan då det började krångla. När utetempen började stiga och värmestopp skulle ske vid 17 grader. Huset var ju uppvärmt och vi ville inte ha in mer värme i radiatorerna. Vad hände? Jo: "Högtryck löst" larmade konstant. Och så har det varit på vårkanten, och likadant på höstsidan när utetempen pendlar runt 14-18 grader. Några förslag på hur vi ska komma till rätta med detta?
Jovisst är jag nöjd med min Villa 90 från 1998, det enda som krånglat är de där muttrarna till köldbärarpumpen som spruckit 3 ggr, men efter silicon eller nåt i gängorna så fixade det sig. Tror dock att jag blev rekomenderad lite klent borrhål 111m aktivt för en 9 kW pump. Nu fryser hålet och köldbäraren stiger över expansionskärlet så att jag fått sätta två på höjd för att det inte skall rinna ut. Det är väl för sent att fixa detta.