0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kärlet sitter inte som högsta punkt, om det gör något skillnad. =)
Är detta någon form av avstängning? LK 520-25 Multifill .Om den som installerat pumpen inte dokumenterar vilken sorts "köldbärare" som används, hur kan man då ta reda på det, och finns det flera sorter som ej får blandas mm?
sådär. =)
Va bra, tack för svar!.Men man riskerar inte att få in luft i systemet?. och att kärlet inte sitter som högsta punkt ställer inte till något?jag har inga ventilger som jag kan stänga av före och efter kärlet.jag kände lite på övertrycksventilen nyss, det pös, så jag antar att systemet är trycksatt.måste det isf trycksättas på något vis efter jag fyllt på?. eller sköter värmepumpen det?Ursäkta alla dessa frågor men jag blir nojjig att jag ska ställa till med något.
Om du stänger av pumpen på arbetsbrytaren(eller går in i manuell test)så stänger du av cirkulationspumpen så riskerar du inte att få luft genom att cirkulationspumpen är i drift.Det Är inte så trycksatt så du kommer märka att det inte är någon fara.Du behöver inte stänga några kranar eller trycksätta något.Om du skulle ha luft i systemet efter du har fyllt på kärlet och nu verkar det som du har kört helt tomt så får du lätta på centrum skruven på cikulationspumpen(KB)om du skulle få KB larm så får du lätta på centrumskruven på KB pumpen för att bort luften.
........ och att kärlet inte sitter som högsta punkt ställer inte till något?jag har inga ventilger som jag kan stänga av före och efter kärlet.
Jag tror att det rinner över, om du öppnar kärlet när det inte är högsta punkten.Bilden snott av Wikipedia:
Köldbärar-rören går ju högre upp än nivåkärlet, den vätska borde väl rinna ner, när kärlet öppnas ??