Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe f2020  (läst 1353 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crusader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f2020
« skrivet: 05 januari 2019, 14:08:06 »
Hej,

Nyreggad användare men har läst en hel del sen tidigare. Har en fråga om min Nibe f2020. Vill börja med att säga att vi köpte vårt nuvarande hus sommaren 2017 (juli). Värmepumpen står nära huset och jag har nu bestämt mig för att köpa en kondensskål för att leda bort vattnet. För tillfället så placerade jag två baljor undertill och de fylls på med vatten så tömning sker dagligen (frun är frusen av sig så hon vill ha det varmt och skönt hemma, därav att den går på högvarv och genererar rätt mkt kondens). Vad jag kan se dock är att även ifall jag placerar en kondensskål (Nibes kondensskål, kvt 11, är förresten en dyr jäkel - hoppas den är värd sina pengar), så misstänker jag att den inte kommer fånga upp all vatten. Ser att det blir en del vatten utanför pumpen (på sidorna). Är det flera som har en Nibe F2020 och har problem med att det rinner vatten på sidorna? Ngt som är fel eller det ska vara så?

Tackar på förhand för feedback!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f2020
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2019, 14:31:32 »
Det står att KVT11 klarar "det mesta" av vattnet, men alltså inte allt till 100%. Kolla upp versionen av styrmodulen i din Fighter 2020. Den måste vara ver 1.07 eller senare. Annars måste också styrkortet bytas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Crusader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f2020
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2019, 14:49:59 »
Det står att KVT11 klarar "det mesta" av vattnet, men alltså inte allt till 100%. Kolla upp versionen av styrmodulen i din Fighter 2020. Den måste vara ver 1.07 eller senare. Annars måste också styrkortet bytas.

Hej Josht,

Tack för ditt svar!

Jag har kollat på följande: https://hemmatema.se/vvs/varmesystem/tillbehor/nibe-kondensvattentrag-kvt-11/

OBS! Inte insatt i alla regler för detta forum så
ber om ursäkt ifall man inte får länka till andra sidor.

Iaf, de skickar med nytt kretskort om det skulle behövas. Inte ”100 %” men vad innebär det? Skulle pumpen ge ifrån sig 100 liter per dygn, och 20 liter inte fångas upp, så tycker jag det är rätt dåligt för en produkt som kostar närmare 9000 kr.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f2020
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2019, 15:31:13 »
Hej! Visst går det bra att länka till andra sidor och sajter som är relevanta för ämnet och inte bryter mot regler för forumet. Bra att det ingår styrkort om det behövs. Kan vara ganska mycket jobb och pengar att få till en bra avledning av kondensvattnet. Priset på KVT11 har också ökat markant de senaste åren. Står att kondensvattnet kan bli upp till 50 liter/dygn om det är riktigt fuktigt där man bor. Gissar att KVT11 klarar åtminstone 90% av vattnet, så kanske upp till 5 liter/dygn men det är säkert sällan det händer. Förutom KVT11 behövs, vad jag kan se, avloppsslang, rörisolering samt frostskyddskabel till avloppsslangen. Bifogar manualen om du inte redan har den.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Crusader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f2020
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2019, 19:37:38 »
Hej! Visst går det bra att länka till andra sidor och sajter som är relevanta för ämnet och inte bryter mot regler för forumet. Bra att det ingår styrkort om det behövs. Kan vara ganska mycket jobb och pengar att få till en bra avledning av kondensvattnet. Priset på KVT11 har också ökat markant de senaste åren. Står att kondensvattnet kan bli upp till 50 liter/dygn om det är riktigt fuktigt där man bor. Gissar att KVT11 klarar åtminstone 90% av vattnet, så kanske upp till 5 liter/dygn men det är säkert sällan det händer. Förutom KVT11 behövs, vad jag kan se, avloppsslang, rörisolering samt frostskyddskabel till avloppsslangen. Bifogar manualen om du inte redan har den.


Hejsan,

Jag bor i Skåne (Vellinge) så visst är det fuktigt här. Jag ser att pumpen i slutändan genererar en hel del vatten så vill gärna försöka få bort det, speciellt när pumpen står så nära husgrunden. Jag har ett stuprör ca 1,5 m bort så tänkte försöka få till nån lösning så vattnet hamnar där (ska försöka hitta ngn som kan hjälpa till med det). Problemet är dock att precis under pumpen så är det ett plaströr som sticker rätt upp från marken. Tanken har slagit mig ifall de förra ägarna (de byggde huset för knappt 9 år sen) tänkte till och tryckte dit ett rör som är kopplat till ngn brunn. Hur fasiken kan man se ifall det röret är kopplat till nåt? Som det är nu så tror jag inte kondensskålen får plats utan att man sågar ner röret en bit.

Rörigt det här...speciellt när man har tummen mitt i handen. :'(

Tack för manualen!  tummenupp

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f2020
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2019, 10:30:14 »
Om det finns ett plaströr under aggregatet är det förmodligen tänkt för kondensvattenavledning. Eventuellt en stenkista eller har de kopplat på dagvattnet. Kanske går det att komma åt och mäta hur djupt det är med ett stålmåttband? Man kan också prova att tömma en full vattenkanna i röret och se om vattnet snabbt rinner bort.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Crusader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f2020
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2019, 12:30:40 »
Hej,

Jag håller med - känns bara dumt annars. Problemet är att det är placerat så pass dåligt så att använda ett stålmåttband eller kanna blir nog rätt svårt. Ska försöka fota och lägga upp en bild.

Ngt annat bra tips för att ta reda på var det röret leder till?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f2020
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2019, 13:23:07 »
Går väl också med en bit trädgårdsslang med en tratt på för att komma åt röret. Annars får man såga av det först en bit. Hur är dagvattnet ordnat på tomten? Anslutet till kommunalt dagvatten (eller rent av till spillvattenavloppet?) alternativt lokalt med stenkista på tomten? Om man häller i en liter mjölk i plaströret kan det gå att se om vattnet blir gråvitt i någon av avloppsbrunnarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Crusader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f2020
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2019, 13:54:42 »
Att ta till sågen är nog nödvändigt då en kondensskål kommer inte få plats som det ser ut i dagsläget. Plaströret går så pass högt så att stoppar ca 10-15 cm ifrån pumpens undersida. Dagvattnet är kopplat till kommunalt nät.

Det där med mjölken var något nytt.  :) Har två brunnar som ligger ca 1-2 meter ifrån pumpen. Så jag bör hälla i en liter mjölk och hålla utkik i brunnarna för att se ifall vattnet blir gråvitt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!