0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hade en del knäppningar förut men har lyckats bli av med dom.Strypte grundflödet lite på den radiatorn som knäppte.Droppade sen lite olja (symaskin) på röret vid genomföringen i golvet vid radiatorn och oljan verkar ha följt röret till stället som knäppte och smörjt.
Jag skrev nyss i en annan tråd:"Min VP är typ on off och försedd med växelventil.Jag har haft knäppningar i mitt hus men lyckats minska dem drastiskt utan knäpptank genom att ta bort alla väggfästen c.a 1m från hörn/rörvinklar. Det gör det möjligt för rören att expandera/krympa (böjer sig istället) utan att dra med sig virket i huset. Rören skall ha möjlighet att glida i upphängningar. Gäller även väggfästen för radiatorer.Men jag har fortfarande knäppningar på två ställen, där har jag inte kommit åt att ta bort hörnupphängningar, så jag drar slutsatsen att min rekommendation ovan är rätt."
Väggfästen för rör och expansionsutrymmen se bilden.I princip får alltså rören bara vara fixerade i huset på ett ställe per raksträcka..och kunna röra sig i övriga upphängningar. Min gamla element hänger på så vis. Tyvärr inte de nya...
Kanske blir till å koppla på en arbetstank i alla fall.
Arbetstank, knäpptank eller volymtank?Jag planerar sätta in en begagnad utrangerad VVB som stor knäpptank på VB-framledningen, dels pga de knäppningar jag fortfarande har kvar, dels för att öka volymen. (När jag stänger värmen på övervåningen så blir det för liten volym kvar i systemet för min 8kw on-off VP).Jag hade två trådar i ämnet för 2 år sedan, projektet ligger fortfarande och "mognar"...:-"55 liter tank. Bästa nytta för mig?" 24 mars 2017 http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64265.0-"Nu har jag en 200 liters tank på G" 28 April 2017 https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=4.0
En riktig "knäpptank" kopplas lite annorlunda än en arbetstank.Arbetstanken har 3 eller 4 kopplingar mot tanken (returen kan anslutas med en T-koppling i botten) och behöver en extra cirkpump.Knäpptank är bara en volymförstorare med inlopp i toppen och utlopp i botten.Enligt min mening funkar knäpptanken bäst när man vill bli av med knäppningar i värmesystemet.Arbetstanken är bäst när man vill kunna variera flödet med t ex termostater i värmesystemet.