0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så länge cirkulationspumpen mellan inne- och utedelen går så fryser den inte. Jag mätte upp att förlusteffekten för värmepumpen i mitt gamla hus var ca 100W när det var så kallt att den stod still och vatten bara cirkulerades (17-18 minus eller kallare). Så räknar du lite grovt på 75W i snitt under vinterhalvåret så blir den totala förlusten för att hålla VP'n vid liv runt 300kWh. Sen tillkommer drivströmmen till cirkpumpen om det är en separat sån...
Den frostar inte av automatiskt om den bara står och 'vilar'. Den inbyggda skyddsfunktionen består i att cirkulationspumpen för värmebäraren går kontinuerligt när det är kallare än nån enstaka plusgrad för att förhindra att utedelen fryser.2 vred till tillopp och retur? Det räcker väl med en ventil på antingen tillopp eller retur för att förhindra cirkulation. Stänger du båda så får du en sluten krets som inte är kopplad till expansionskärlet.
Vore det inte smartare att bygga ihop systemen så att ett och samma styrsystem styr allting? Jag har en vepanna som värmer en acktank som pytsar över varmvatten till min EcoEl. Det gör att EcoEl är så varm så länge jag eldar att VPn inte startar. Men när jag slutar elda så sjunker temperaturen i tankarna och då startar så småningom min EcoAir automatiskt.
hur är detta kopplat rent praktiskt? jag har ingen av dom här "tekniktankarna" utan bara helt vanliga ack tankar till vedpannan?
elementslingan är väl inte kopplad till expansionskärlet? de måste väl ändå vara kopplat till den uppvärmda tanken inuti innedelen?behöver jag inte? vad jag fått till mig när jag frågat runt överallt så kan vedvärmen så att säga förstöra innedelen o att jag då behöver skärma av den helt... allternativt koppla in mig till gemensam "tekniktank" som mellanhand men dom kostar massvis gentemot 2 ventiler...
Vedpannan matar en acktank. När acktanken är varmare än min EcoEl så matas varmvatten över tills EcoEl är typ 70 grader. Styrningen sköts ac CTCs egen s.k. solstyrning. Den styr både matningen mellan vedpannan och acktanken och mellan acktanken och EcoEl. Så det enda manuella jag gör är att elda i vedpannan när jag har lust med det, och att kolla så jag inte eldar så mycket att acktanken börjar koka.