Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning  (läst 4874 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning
« Svar #15 skrivet: 31 december 2018, 09:04:24 »
Bilagorna var intressant läsning. Tittar man på energibalansen för januari så är återvinning värmepump 3959 kWh. Det måste vara värme som tas från borrhålen. Medeleffekten under januari (744 timmar) blir 5,3 kW. Räknar man med COP 3,8 är värmepumpens effekt 7,2 kW i snitt. Det ska inkludera varmvattenberedning. 

Återvunnen värme från ventilationsluften är 2862 kWh vilket blir 3,8 kW i snitt. Återvunnen värme från ventilationsluften står alltså för ca 35% av värmetillförseln under januari. Det förklarar varför värmepumpen vid första anblicken verkar vara klen med tanke på husets storlek. 

Att köldbärartemperaturen dök när värmekurvan höjdes beror troligen på att pumpen då ökade till maximal effekt temporärt. Då blir det låg köldbärartemperatur tillfälligt.

Enligt konsultens kurva ska det vara 35-36 grader framledning när det är +3 ute. Fungerar det med 29,5 är det bra.

Borrhålen är säkert parallellkopplade. Har man justerat in flödena så att borrhålen belastas jämnt? I annat fall blir det onödig låg köldbärartemperatur.   

Jag är lite förvånad att det är radiatorer i huset, trodde det var golvvärme som gällde numer.

Har nu kört en loggning ytterligare, bifogat.
KB in går ganska fort nedåt när det bara går ner några grader ute och huset kallar på värme, upplevs så iallafall när jag tittar på Uplink vid olika tidpunkter.

Jag har tyvärr inte så mycket kunskap om detta med energikalkylen.
Hur mycket "el" ska vi då räkna med att värme/vatten ska förbruka/dygn?
När jag tittar på mätare som sitter för VP, VVB och circ pump (osäker om el koppla in vent till denna mätare, de har lite kvar) så står den just nu på 2700kWh, kan inte säga exakt när denna kopplades in. Men tänkte se vad det står på samma tid imorgon efter 1 dyng.
Förbrukningen just nu på denna mätare stod på 3,8kw vilket känns som väldigt mycket.

Vet inte exakt vad vent agg drar, men idag är det inställt efter OVK på 19 graders tilluft, om jag inte läst fel så så stod det någonstans att vi skulle ha 20 grader i vent? Kan Ni se om detta stämmer.
Har även mätt och det känns som att tilluften är lite kallare än tänkt vid don, ca 17-18 grader. (kan ha att göra med att de ligger på en vind idag som inte är fullt isolerad där vi bara har 15 grader så luften kyls något på vägen?)
Funderar på att öka tempen på tilluften från 19 till 21 grader för att se hur det kommer kännas. Och om det gör något skillnad.
Vad tror Ni om detta?

Blir inte riktigt klok på konsultens kurva (Maddison) då det känns som de räknat med radiatorer.
Som du skriver så har vi golvvärme både uppe och nere. Och tar vi en titt på beräkningen från Nibe så har man satt temp till 35 grader vid DUT. Så då känns det som att vår temp just nu 1+ ute och framledning på 30 då ligger högre än vad man räknat med?

Borrhålen ska vara parallellkopplade, och det sitter en "flödesventil" och dessa ser ut att visa samma, har även prövat att "stänga 1 borrhåll och bara köra på det ena, och det bibehåller ungefär samma temp" gjorde bara detta tillfälligt.
Skulle det kunna vara luft som står? Hör dock inget ljud eller annat som skulle bekräfta detta?

Tack igen på förhand.
Och passar även på att önska ett gott nytt år, med hopp att ha en lösning för nya året! :-)

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning
« Svar #16 skrivet: 31 december 2018, 09:18:35 »
Hur mycket drar elberedaren?

Vilken herz går pumpen på nattetid?

Har tyvärr inte elberedaren kopplad till separat mätning, utan allt ligger på en mätare (utan då ev vent)
Denna grupp stod nyss på 2700kWh, osäker på exakt när detta drog igång. Så ska se vad det står på imorgon.
Förbrukningen då stod på 3,8kw

Alla gånger jag tittat på Uplink appen så känns det alltid som att den går över de 20Hz som Magnus skriver att den bör göra.
Känns som den "alltid" går högre, just nu 1,6 grader ute, 29Hz, framledning 30 grader.
Kunde inte hitta i loggen hur kompressorns frekvens är över 1 dygn? Går kanske inte att utläsa, eller någon annan kanske vet hur man ser detta?
Men det jag kommer ihåg från gårdagen så var det 40-45Hz de flesta gånger jag tittade.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning
« Svar #17 skrivet: 31 december 2018, 09:29:13 »
Du har väl en avstängning på det smala röret mellan kallvattnet och returen.
Returen och botten på ukv är "samma".

Temperaturerna ser ok ut. "Pust".
Kondensorn är direkt efter kompressorn, sedan är det en bit rör och så kommer tillsatsen. Bt2 är efter tillsatsen.
Det är därmed en fördröjning mellan kondensor-tempen och bt2, därför kan dom visa lite olika, men inom en minut eller två skall dom följas åt. Förutom om tillskottet är igång, då skall bt2 visa högre än kondensorn. Aldrig lägre.

Du kan säkert öka parallelljusteringen ett hack, men spontant känns kurva 5 ganska högt. Visst har du gv i BV med? Ingjuten?
Jag har sett folk som kör med kurva 3....
En nygjuten platta behöver lite mer effekt i början.

VVC kan nog dra en del energi, och det tas ju från VVB:n. Om det är gamla metallrör tror jag inte det är så bra ide att starta och stoppa vvc:n, metallen utvidgar sig och drar ihop sig varje gång. Kan sluta illa. Med plast borde det gå bra, men lovar inget. Nån med mer erfarenhet kan säkert svara på det där bättre.
Vilken temp är inställd på VVB:n?

Kompressorn borde gå konstant från ca +6 grader ute. Dock sakta, 20 hz.


Hej.
Ja det stämmer, såg att det satt en ventil där nu, så det stämmer nog?
Bifogar uppkörningen här igen som jag gjorde igår.
Dock fortfarande då "kallt" i huset, knappt 20 grader. :-(

Så ska pröva att ändå förskjuta kurvan uppåt, tänkte göra detta under dagen och se om det ger något resultat.
Om jag sätter den på kurva 3 får vi väl ändå lägre framledning och kallare? Eller tänker vi fel?

Golvvärmen är ingjuten i platta på bv och det är gjutet valv till vinden där även där golvvärme än ingjuten.
Plattan gjöts 2017.


Installatören har dragit koppar rör från VVB till fördelare för vvc iallafall, resten är sedan RiR från uponor.

VVB är inställd på 65 grader vad jag kan se, är detta normalt?

Några saker jag sett också är circ pump till FTX står på 17w, ställd på "stort hus"
På circ pump från UVK står den på 75w istället, också på "stort hus"

Ska ta fram vad pumpen heter i em. Men är detta normalt?

Dessa pumpar känns som att de går konstant.

Kompressorn går mer eller mindra alltid över 20Hz de gånger jag tittat i Uplink.

Stort tack igen för all input!!

//Fredrik




Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
Jaha, det var golvvärme i hela huset. Jag trodde med anledning av konsultens värmekurva att det eventuellt kunde vara ett blandat system. Jag borde ha reagerat, det borde inte vara möjligt att dimensionera ett radiatorsystem så fel att det klarar sig med så mycket lägre framledningstemperatur.

Nu behöver inte 29,5 grader vid noll ute vara ett problem. Returtemperaturen är också viktig när det är så små skillnader mot rumstemperaturen. Tyvärr begriper jag inte vad som är vad i loggningen så jag vet inte vilka värden som är ingående värmebärare. 

Vattenflödet till FTX-aggregatet är enligt databladet 0,01 L/s vilket inte är mycket. På bilden är rören inte isolerade. Det kan vara värt att kontrollera att vattnet inte hinner svalna på vägen om det är en längre sträcka rör. Det står i specen att tilluften är 20 grader och frånluften 22.

Det brukar ta ca 10 minuter för köldbäraren att snurra ett varv i köldbärarslingan. Det tar den tiden innan man märker någon skillnad i köldbärartemperatur vid pumpen om man stänger en slinga. Det är helt i sin ordning att försöket inte gav något resultat om det var en kortare avstängning.

Angående elförbrukningen: det är möjligen inte så att elpatronen i varmvattenberedaren står för en del av den elförbrukning som inte kan förklaras. Beredaren var inställd på 65 grader. Tveksamt om värmepumpen klarar det. Troligen är det en elpatron som har höjt från så där 55 grader till 65.   
« Senast ändrad: 31 december 2018, 10:29:04 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 463
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tittade på loggen allt ser ok ut.
Måste nog be lite om ursäkt om tidigare logg-tittande. Jag har tittat på fel maskin, det var en annan som hade konstiga värden.
Så allt ser riktigt fint ut.

Enligt loggen så går din maskin på min-frekvens 20 hz vid ca +5,3 grader ute. Kallare än det så går den med högre frekvens, jag tror max är 94 hz. Högre frekvens ger kallare kb-in, i loggen som lägst +3,2.

Ang. VVB:n: Jag vet inte vad du har för effekt på den, säg 2 kw. VVB:n är en on/off-"maskin". Så har du otur, läser du av energimätaren (effekt) just när den är aktiv.
VV från VP till VVB är mellan 47 och 50 grader. VVB:n drar upp det till 65 grader. Sen har du VVC:n som också går från VVB:n. (Mycket förkortningar där..)
65 grader är väl så att säga legionella-säkert, så att sänka den kan vissa tycka att leka med elden, andra tycker att det är ingen fara, så länge man är frisk själv. Gamla och sjuka och legionella är ingen hit. Jag skulle nog sänka till 55. Legionellan dör då också, men det tar lite längre tid.

Cirk-pumparna skall gå konstant. Kompressorn går konstant om det är kallare än +5 ute.

Det du skulle kunna försöka kolla på ftx:n, är att den faktiskt återvinner. Om du hittar "växlare 100%" eller nåt sånt är det bra. Lägre än 100%, inte bra. Det är lätt hänt att man tänker fel med ventilation, gott om fallgropar....
Posta lite temperaturer från ftx:n.
Jag tror det heter att tilluften skall vara 2-3 grader kallare än rumstempen, annars blandas inte luften bra.

Angående kurvan, så har du helt rätt att om du sänker till 3:an kommer du att få kallt.
Jag kör själv med kurva 5, med golvvärme. Dock är den inte ingjuten, jag har dåligt med isolering neråt, huset är inte byggt enligt dagens normer, långt ifrån. Men 23 grader varmt, varmare i badrummet (ingjutet, klinker).
Vad har du ovanpå betongen? Idealet är klinker överallt, har du 22 mm parkett är det värre....

Visst är alla termostater fullt öppna/bortkopplade?

En grej kan vara din kalla(?) övervåning. Kanske någon har räknat med lite takvärme?
En bekant i lägenhetshus sade att den som bor högst upp har kallare, än dom som bor i mellanvåning. Dom behöver knappt nån värme alls.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 794
  • Kön: Man
Du har 410 m2 att värma upp, det kommer aldrig att bli gratis. ;) Gläd dig åt att det inte är värre.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 1665
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
En 1255 som går mellan 20-40 Hz och dina temperaturer samt vanlig HH el borde inte gå över 30-35kWh per dygn då pumpen går konstant, dessa uppgifter från farsans hus. Han har inte ventilation eller vvb.

Finns det elvärme i ventilationsmaskinen?
Jag gissar din vvb är boven gällande elförbrukningen.

Tilluften mäts troligen i maskinen som säger ett värde och luften blir kallare vid tilluftsdonen. Har själv flera graders skillnad mellan pump och don. Har 100mm isolering runt rören + kanske 25cm losull ovanpå. Rekommendation är att tilluften ska vara 2 grader lägre än rumstemperatur (från enervent)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 6300kWh 6700 kWh årligen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
Förlusterna i slingan för cirkulerande varmvatten täcks av elpatronen. Det måste var en hel del watt som försvinner den vägen. Rören verkar inte vara isolerade, i alla fall inte i pannrummet. Tror inte att energikonsulten hade tänkt sig att delar av varmvattenberedningen skulle ske med direktel med COP=1 när det finns värmepump i huset.

Är det inte så att varmvatten får vara högst 50 grader vid tappstället?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 463
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hittade en annan sak i loggen, som du bör kika på.
T ex 30.12 14.28 har du "larm" 274. Det betyder att effektvakten har aktiverats. VP:n har dragit ner effekten för att inte huvudsäkringarna skall brännas. Lite oroande att det sker vid +3.
Om du tittar på uplink, så under serviceinfo och tillsats hittar du säkringsstorlek.
Matchar det dina huvudsäkringar?
Eller vet du att du drog igång nånting kraftigt just då?
Andra tidpunkter, 25.12 kl 15.29,  24.12 kl 20.02, 24.12 kl 18.30, 24.12 kl 14.20.
Du ser det även i uplink, Historik och informationsmeddelande.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8031
För att gå vidare med varmvattnet. Konsulten har räknat med att för juli, när ingen värme behövs, är värmebehovet för spillvatten 828 kWh. Återvinning VP är 603 kWh. COP för varmvattenproduktionen blir 3,7 (Det står 3,8 på ett ställe i konsultrapporten). Går man på helåret skulle elförbrukningen för producera 9752 kWh värme till varmvatten med värmepumpen bli 2636 kWh. 

Nu är det i stället så att vattnet värms från 8 till ca 50 grader med värmepumpen, därefter till 65 grader med elpatronen. Dessutom täcks förlusterna i VVC-systemet och beredare med elpatronen. Antar man att förlusterna är 752 kWh blir elpatronvärme till varmvattnet 9000 x 15/57 = 2368 kWh. Resten, 9000 - 2368 = 6632 kWh levereras av värmepumpen som för detta drar 1792 kWh el. Totalt förbrukas 1792+2368+752= 4912 kWh el för varmvattnet. Det är ca 2300 kWh mer än vad konsulten har räknat med och motsvarar ca 6 kWh per dygn. Det är för övrigt nästan 1/4 av konsultens beräknade elbehov för värme och varmvatten. 

Går man tillbaks till juli där elförsörjning i konsultens rapport är 438 kWh skulle enligt min kalkyl 225 kWh vara el till värmepumpens varmvattenproduktion. Kvar blir 207 kWh till hushållsel. Det är för lågt för att vara rimligt. Vet inte om det är mina kalkyler som har gått snett eller om konsultens värden är konstiga. Förmodligen ligger mycket som t.ex. personvärme som defaultvärden i beräkningsprogrammet. Ett problem är att vissa poster är oklara, t.ex. latent värme. Vad är det? Jag har för mig att beteckningen brukar användas om kondensationsvärmet för det vatten som finns i luften men det kan inte vara aktuellt här.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Iceman255

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du några flödesmätare på värmen? Känns som det är flödet som är problemet om ni inte har varmt med så hög framledning. Vilken dimmension är det på rören mellan ukv och golvvärmen? Bör vara minst 35mm för så högt värmebehov.

youji

  • Gäst
youji
SV: Nibe 1255 KB faller extremt fort när vi önskar högre framledning
« Svar #26 skrivet: 01 januari 2019, 13:54:52 »
Hej.
Tog lite fler bilder så hoppas jag att det hjälper ytterligare.
Tog även fram den golvvärme beräkning som gjordes.
Enligt den så ska vi behöva 15+8kw för att värma huset= 23kw.
Och pumpen ger max 16kw.
Så då saknar vi 7kw.

Vet dock att man påpekade att ett nytt hus inte kräver 50w utan snarare 35w och därför skulle 16kw räcka.
Men kanske ändå är felgjort av konsulten?
Men är inte ditt energibehov 23000kwh/år för att värma ditt hus ?Tycker det låter rimligt där du bor med golvvärme.Om du räknar på märkeseffekten på kompressorn för ditt hus 23000/8760=2.62 kw så borde du klara dig och med golvvärme.Vad händer om du höjer kurvan ett snäpp till?Går el-steget in.

Bild 776 i slutet är förberett vv, kv och vvc till ett frd, dock är det trycksatt och i dessa "ändar" sitter det avstängningsventiler.

Tack igen.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 463
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hedde, skulle du kunna mäta framledning och retur vid golvvärmefördelarna, och på samma gång läsa av vp framledning o retur.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tittade på loggen allt ser ok ut.
Måste nog be lite om ursäkt om tidigare logg-tittande. Jag har tittat på fel maskin, det var en annan som hade konstiga värden.
Så allt ser riktigt fint ut.

Enligt loggen så går din maskin på min-frekvens 20 hz vid ca +5,3 grader ute. Kallare än det så går den med högre frekvens, jag tror max är 94 hz. Högre frekvens ger kallare kb-in, i loggen som lägst +3,2.

Ang. VVB:n: Jag vet inte vad du har för effekt på den, säg 2 kw. VVB:n är en on/off-"maskin". Så har du otur, läser du av energimätaren (effekt) just när den är aktiv.
VV från VP till VVB är mellan 47 och 50 grader. VVB:n drar upp det till 65 grader. Sen har du VVC:n som också går från VVB:n. (Mycket förkortningar där..)
65 grader är väl så att säga legionella-säkert, så att sänka den kan vissa tycka att leka med elden, andra tycker att det är ingen fara, så länge man är frisk själv. Gamla och sjuka och legionella är ingen hit. Jag skulle nog sänka till 55. Legionellan dör då också, men det tar lite längre tid.

Cirk-pumparna skall gå konstant. Kompressorn går konstant om det är kallare än +5 ute.

Det du skulle kunna försöka kolla på ftx:n, är att den faktiskt återvinner. Om du hittar "växlare 100%" eller nåt sånt är det bra. Lägre än 100%, inte bra. Det är lätt hänt att man tänker fel med ventilation, gott om fallgropar....
Posta lite temperaturer från ftx:n.
Jag tror det heter att tilluften skall vara 2-3 grader kallare än rumstempen, annars blandas inte luften bra.

Angående kurvan, så har du helt rätt att om du sänker till 3:an kommer du att få kallt.
Jag kör själv med kurva 5, med golvvärme. Dock är den inte ingjuten, jag har dåligt med isolering neråt, huset är inte byggt enligt dagens normer, långt ifrån. Men 23 grader varmt, varmare i badrummet (ingjutet, klinker).
Vad har du ovanpå betongen? Idealet är klinker överallt, har du 22 mm parkett är det värre....

Visst är alla termostater fullt öppna/bortkopplade?

En grej kan vara din kalla(?) övervåning. Kanske någon har räknat med lite takvärme?
En bekant i lägenhetshus sade att den som bor högst upp har kallare, än dom som bor i mellanvåning. Dom behöver knappt nån värme alls.

Tack för ytterligare mycket bra svar.
Några svar:
Ftx agg ligger på 100% i återvinning, så då är detta bra :-)
Då stämmer även det med att det är ca 18-19 grader in från FTX och rummet är ca 21 grader.

Ang termostater är vi lite splittrade där:
Vi har Uponors golvvärme och dess ställdon, dock är de inte kopplade till Uponors egna Smatrix, enligt deras egen info så ska man då i alla fall ha alla slinger 100% öppna.
Vi har som sagt inte detta kopplat till deras system, utan deras don kopplade till vårt KNX system, så våra knappar har en termostat som känner av temp, och vi kan göra justeringar i knx "appen". Och vi har då utgått från att även då ska alla slingor vara 100% öppna.

I Uponors körning finns det siffor för att strypa varje kurva, men har som sagt förstått att man inte ska göra detta? Kan detta vara fel?
Upplever inte att det blir kallt i ett rum och varmt i ett annat, pga olika slinglängder osv...
Någon input här?

Kan ganska enkelt öppna alla termostater genom att ex sätta 25 grader överallt och sedan ställa in, men ska detta behövas med dagens teknik?




Har precis postat ett inlägg till ang vår förbrukning av el, lägger även med det här, och ser om du har någon ide.
Känns inte som att det är vvb som är boven ändå, då det är när VP ligger ligger högt på L1, L2 och L3 som effekten sticker iväg.
Kompressor frekvens 27Hz och L1 ligger på 2.0A, L2 på 2,3A och L3 på 1,9A
Ca 30 graders framledning.
Elmätare kopplat till Värmegruppen visar då 0,9kWh, ligger även FTX som går konstant, circ pump och VVB som är kopplad efter VP och spetsvärmer.

En liten stund senare, några min, 28Hz, L 10.3A, L2 8,3A, L3 2,9A samma framlednings temp, såg inte heller någon skillnad på KB eller VB pump i hastighet och då visar elmätare 3,9kWh.

Detta pendlar pumpen i mellan mer eller mindre hela dygnet.
Pumpen går också större delen av dygnet, ev ett stop.

Vi upplever att driften blir extremt hög.

El-patron är blockerad, just för att inte denna ska gå in, men något verkar skumt.

Beräkningen från Nibe ger att vi ska ha ca 9000kWh för VP.

Utloggad hedde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Värmepump eller värmepumpar?
En 1255 som går mellan 20-40 Hz och dina temperaturer samt vanlig HH el borde inte gå över 30-35kWh per dygn då pumpen går konstant, dessa uppgifter från farsans hus. Han har inte ventilation eller vvb.

Finns det elvärme i ventilationsmaskinen?
Jag gissar din vvb är boven gällande elförbrukningen.

Tilluften mäts troligen i maskinen som säger ett värde och luften blir kallare vid tilluftsdonen. Har själv flera graders skillnad mellan pump och don. Har 100mm isolering runt rören + kanske 25cm losull ovanpå. Rekommendation är att tilluften ska vara 2 grader lägre än rumstemperatur (från enervent)

Tack för input ang förbrukning :-)
Vent har ett vätskefyllt värmebatteri, dock ytterst litet, och med lågt flöde har det framkommit.

Stämmer säkert att tilluft mäts vid agg, så då kanske det inte är så konstigt att det blir lite kallare vid donen.
Och som sagt, vår vind är idag bara ca 15 grader, så luften både T och F kyls väl säkert lite innan det når vent agg. Får försöka se hur man ska lösa detta på ett bättre sätt när vinden börjar bli klar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 225
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme