0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för tipset men tyvärr så finns det inga uppgifter om detta där heller ! Det blir knivigt ! Jag vet inte om det går att räkna ut avgiven effekt eller hur mycket slingan kan ge? Har ett protokoll som är skrivna ett flertal år och vad jag kan se så har inkommande aldrig varit under 4 grader !och den plockar 3 grader.I dag 4,9 in 1,9 utVilla 90 ger ju 11.5 kw vid 5 grader in och tillförd 2,8 KW enligt spec. plockar den 2,8 från slingan då eller hur räknar man?och utav detta kan man räkna på slingan vad den SKULLE kunna avge?
Om det är två borrhål i serie kan man förmoda att det är rätt många meter borrhål. Det styrks av köldbärartemperaturerna. Om det blir 4,9/1,9 så här års med en pump på 9 kW är det inga problem med en pump på 15 kW. Det enda jag undrar över är borrhålstemperaturerna. Det är nästan för bra värden för att vara sanna. Var ligger huset? Är det kuperad terräng?Ger pumpen 11,5 kW och kompressorn drar 2,8 kW tar pumpen 11,5 - 2,8 = 8,7 kW från borrhålet. Det går att loda i borrhålet. Finns det luftningsproppar i toppen på slangarna är det enkelt att loda i slangen. Det fungerar nog att loda utanför slangarna också men jag tror det är större risk att lodet fastnar på vägen.
2,8 kW är den elektriska effekten som kompressorn drar. Resterande 8.7 kW tas ur borrhålet.Det intressanta är egentligen inte den momentana effekten, utan hur mycket energi man plockar ut över tid. Om inte nuvarande pump är kraftigt underdimensionerad och går på mycket eltillskott så blir det ingen radikal ökning av energiuttaget bara för att du byter värmepump (visst är en nyare VP lite bättre, men inte så jättemycket). Och eftersom du verkar ha bra temeraturer på köldbäraren redan nu så ska det inte bli några som helst problem.
Det beror på var i landet borrhålet finns. I södra och mellersta Sverige är det vanligt med 30-40 W/m aktivt borrhål. I norra Sverige lägre effektuttag. 60 W/m är för mycket för ett normalt borrhål.