0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det ska ju inte hinna bli kallt, bara för att pumpen avfrostar, eller gör varmvatten.
Allvarligt, tar det så lång tid att avfrosta, så det hinner bli kallt?
Sätt i en ukv 500 så klarar du dig nog. och angående att tillföra, jag frågade om det blir kallt i huset medan den avfrostar eller gör varmvatten, då är något djävligt fel, antingen läcker huset som ett såll, eller så har du något annat fel, ska inte hinna märkas på så kort tid.
Så varför sänks framledningstemperaturen när vpn värmer vatten eller avfrostar?
Det är helt normalt att så sker vad gäller FLVP. Den är en MAN och kan inte göra två saker samtidigt. Sedan är det ju bekymmersamt att ditt hus kyls ner så fort. Jag märker också om det förbrukats mkt varmvatten att det kan kännas lite "kylslaget" en liten stund innan den börjar värma framledningen igen. Dock är det inte så farligt hos oss eftersom jag (med Comfortzone) inte behöver överventilera för att undvika långa avfrostningar, jag drar därmed inte in lika mkt kalluft i kåken, annars skulle den också kylas ner betydligt snabbare
En ukv borde hjälpa ja, den trycker ju in den kallare framledningen i tanken, som redan är laddad med samma värme, som innan avfrostning, men hur länge det räcker törs jag inte svara på, har en ukv100 själv, kan se hur snabbt tempen sjunker när komp stannar
sådär pumpen stannar 7.54 då är framl 44.5 och ut ur tank 43.7 (när komp stannar går vbcp med 30%)efter 5 min framl 36.7 och ut ur tank 42.5efter 10 min framl 36.4 och ut ur tank 41.0 retur vid detta tillfälle 36.4efter 15 min framl 35.9 och ut ur tank 39.9 retur vid detta tillfälle 35,9, efter 20 min framl 35,2 och ut ur tank 38,9 retur 35,0efter 25 min framl 34,4 och ut ur tank 37,9 retur 34,3efter 30 min framl 33,7 och ut ur tank 37,1 retur 33,5efter 35 min framl 32,9 och ut ur tank 36,2 retur 32,9efter 40 min framl 32,4 och ut ur tank 35,4 retur 32,4Nu har du lite siffror att gå på