Vi har själva fått fel msg 52 (efter ett långt strömavbrott) och det där förslaget med att välja någon form av nöddrift är ett skämt. Det fungerar inte om det frusit i ledningen till fläkten på utsidan och då kan man fråga sig om en anläggning som vi har på ca 150,000:- ska vara beroende av ett litet rör på knappt en meter mellan fasad och pumpen. Men så har man valt att leverera till den Svenska hushållen. När vi vanliga husägare då väljer nöd drift så tror man att det ska underhålla (i vårt fall) betongplattan. Vad som sker är att det blir överhettning och det går nya larm eftersom nöd driften inte kopplar förbi fläkten på utsidan.
Den lösning som finns då är att bygga in hela fläkten i någon form av tältduk och värma med fläktar. När väl isen släpper i röret då kan du komma vidare. Det här är helt sjukt dålig konstruktion. Tar man kontakt med Nibe så är hjälpen like rolig som att ringa till teleopertör där din relation är 100-lappar jfr med investeringen av en värmepump. Om Nibe läser det här så får ni väldigt gärna förklara för oss konsumenter hur faaan ni tänker.
Nu är jag inte säker vad du menar med ”frusit i ledningen till fläkten på utsidan”
Men om du menar utedelen (även känd som värmepump) är det så det ser ut om man väljer en package. Här finns i sak tre sätt att hantera strömavbrott vid köldgrader (detta är ingen märkesfråga, utan gäller generellt vid package).
1. Ha frostskyddsmedel i värmekretsen.
2. Töm yttre systemet vid strömavbrott (Detta står i din instruktionsbok!)
3. Ha ett mindre elverk som backup för att tillse att cirkulation bibehålls (ej uppvärming utan här får då annan värmekälla bistå).
Är man inte intresserad av dessa åtgärder skall man välja en split-pump.
Är varken säljare eller tillverkare, enkom konsument/fastighetsägare.
Själv har jag modell 3 ovan ihop med vedpanna för att hantera händelse av längre strömavbrott vintertid.
Så Nibe har sannolik upplyst fig om du läst tillhörande bok.