Hej,
Jag fick tips om detta forum från ”byggahus forumet” och hoppas på att någon kan ge mig lite tips.
Mitt nuvarande värme system ser ut så här:
Huset är byggt -89 med en frånluftsvärmepump från Elektrostandard (tror modellen är Aquaes 270). Denna pump förser huset som är på 124m
2 med tappvarmvatten samt ett centralt placerat element (tror det heter färskvatten radiatorkrets).
Huset har en årlig förbrukning på ~17 000 kWh inklusive hushållsel.
Förutom vattenradiatorn så finns direktverkande el-radiatorer i varje rum som vi har på när det är som kallast. Jag har för mig att vi har 190mm isolering i väggar och 220mm på vinden.
Övrigt kan nämnas att huset är byggt med en värmegrund av siporex där man på något sett blåser ner luft så att det blir frostfritt under huset.
Ska för övrigt börja inreda ovanvåningen med därtill isolering av tak.
Hoppas jag har beskrivit mitt nuvarande system och de parametrar som är av vikt, är verkligen novis på detta.
Den senaste tiden har vi tyckt att vattenradiatorn har gett mindre värme än normalt och att vi i vissa fall har fått kallare varmvatten. Nu i helgen fick vi inte någon värme alls ut till vattenradiatorn så jag började titta under pumpen och kolla säkringar, överbelastningsskydd, säkerhetsventiler, cirkulationspump m.m.
Enligt min kompetens så kan jag inte hitta några felaktigheter på dessa delar men röret från varmvattenberedaren i pumpen som ska mata elementet med varmvatten är kallt.
Jag ska kontakta någon servicefirma för att se om man kan få någon form av diagnos men jag börjar befara att det kan leda till att jag måste köpa en ny pump (flera av grannhusen har gjort det de senaste åren).
Nu till min fråga.
Vad ska man satsa på för frånluftsvärmepump vilket jag tror jag måste ha för att huset är beroende av frånluften för att inte få massa kondensfuktproblem?
Ska man ha en modell så att man kan koppla till ”markslinga” eller det är till att gräva ner pengar så att säga

Kravet på en tyst pump är stort eftersom vi har sovrum mot väggen där pumpen står.
Tacksam för alla kommentarer och råd.
Niclas