0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej något drag skapar ingen LLVP, däremot skapar den en luftomsättning i huset när den blåser ut den uppvärmda befintliga inneluften som sedan sprider sig till övriga utrymmen i huset. Sen som du säger så är det väldigt viktigt var man placerar pumpinnerdelen i huset så att man kan använda pumpen på effektivaste sätt utan att störas av ev utblås och fläktljud. Så t.ex placeringar i kök får inte förekomma, ej heller är det lämpligt att placera innerdelarna i vardagsrum, allrum eller dylika samvaroutrymmen i huset.I 8-9 av 10 fall fall är det lämpligast att placera innerdelarna i en hall i huset där man inte vistas så mkt mer än tillfälligt isf och ofta över t.ex entredörren eller just vid sidan av denna ev. F.ö är en LLVP ett alldeles utmärkt bra alternativ att ha som en kombination till en FLVP.
Nej något drag skapar ingen LLVP, däremot skapar den en luftomsättning i huset när den blåser ut
Okej, fel uttryckt av mig, jag upplevde i alla fall blåsten som obehaglig. Om den sitter i hallen och blåser på så måste det ju även bidra till att "damma ner" övriga ytor och möbler mer. Jag betackar mig i alla fall, sån vill jag aldrig ha utom möjligen i garage etc. Sen må den vara jättebra i kombination med FLVP. Tänk bara på att aldrig placera utedelen m kondensavlopp så du får skridskobana utanför entredörren. Som många tyvärr lyckats med
Tack för input!Blir till att fundera på placering i hall om det blir en sådan då, hade hoppats på kök eller vardagsrum för smidigare "hantering" av utedelen men då förstår jag att vi nog får lägga ned den tanken =) En fundering kring att kombinera FLVP med LLVP. FLVP måste ju i alla lägen producera varmvattnet och om man då ska "skära" ned på värmen till slingorna i golvet för att LLVP kan bidra till uppvärmning av huset så faller ju kanske lite av komfortgrejen med golvvärmen.
Golven behöver inte vara jättevarma utan bara lite ljumna så känns det fint under fötterna. Då går det att värma lite mer med LLVP.Hur långt har du kommit i ventilationsdragningen? Ett FTX och luftvatten är annars fint.Även om en LLVP värmer bra och billigt så är som sagt komforten bättre med golvvärme el radiatorer.En LLVP är i alla fall ett måste på sommaren Ja besparing blir det. Min totala elförbrukning har sjunkit med snart 2000kWh mot förra året och det är inte en slump. AC körning under fyra månader ökade på förbrukningen pyttelite. Så skönt med ett svalt hus.
Ja de kan väl inte vara så svårt att kunna shunta ned värmen lite till värmeslingorna i golvet antar jag och som alternativ använda luftvärmepumpen lite ordentligt för att värma upp huset istället. När de gäller komforten så behöver väl inte den bli spec lidande heller eftersom det är en hel del skillnad på om du kör golvvärmen för att värma upp hela utrymmena alt att du bara behåller en viss lite lägre värme på golven som vi väl då kan kalla för komfortvärme.