0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag skulle inte dra oisolerade rör i en krypgrund bara sådär.Med tanke på hur mycket problem det brukar bli i en krypgrund så kanske du ska kolla på att täta, isolera och stoppa in en avfuktare i grunden?I så fall blir den varm och då är det nog inga problem med oisolerade rör.Jag skulle använda PEX.
En avfuktare kommer att värma grunden, kör med en sorptionsavfuktare. Sen tycker jag mig se att det ligger en isolerad vattenledning, typ sån här?https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-pe-x-16x2-0-rir-extra-50m/
Har också krypgrund som numera är tätad och med avfuktare sedan drygt 10 år. Just nu 9,1 och RF 58,5%. Kondensavfuktare Woods DS15. Den lägsta temperaturen jag uppmätt i krypgrunden hittills är +4,5 för ett antal år sedan då det veckovis var -10 till -15 ute. Stockholm.
Någon gång i mars månad, kommer vi börja renovera stugan (Gullringshus från 1992). Tanken är att flytta toa och kök.Törs man dra oisolerade rör i krypgrunden? Södra Sverige. Och vilka rör rekomenderar ni att dra?RiR?
Vi kommer hålla lägst plus 15 gr vintertid. Det är ett Gullringshus från 1992 som är tänkt att använda som fritidshus av hela familjen. Det skulle låta korkat att skriva - vi ska ha 2 hus. Lol
Avfuktare? Eller värmare? Den saknar ventilation.