Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Värmepump  (läst 94 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Edvina

• Gäst
Edvina
Värmepump
« skrivet: 07 december 2018, 13:14:48 »
Hej, sitter just nu och ska försöka göra en lönsamhetsberäkning för att byta ut två befintliga värmepumpar från 1994 eller enbart byta ut kompressorerna. Värmepumparna är idag anslutna till en brine-krets som återvinner värmen i frånluften. Har låst fast lite och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga...

Det första jag undrar över är hur man kan få fram hur mycket som återvinns till värmepumparna? Uppmätt temperatur innan kylbatteriet är ca 9,5 °C och temperatur efter är ca 5 °C, delta T blir alltså 4,5 °C. Utifrån detta vet jag inte riktigt hur man får fram hur mycket energi detta motsvarar. Vill veta det så jag kan dra av det från den totala energiförbrukningen för VP.

Hoppas någon kan svara! Mer frågor kommer nog dyka upp med tiden!  :)

Tack på förhand.

Utloggad Josth

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3112
  • Kön: Man
SV: Värmepump
« Svar #1 skrivet: 07 december 2018, 13:44:47 »
Frånluften är normalt ca 21 grader från bostäder eller kontor. 9,5 celcius låter lite konstigt(?) Man behöver också veta luftflödet genom kylbatteriet. Formlerna för att räkna på luftavkylning och frånluftsvärmepumpar finns på Comfortzones sajt: http://www.comfortzone.se/vara-produkter/tekniska-data/effektberakningar  Man bör ju också försöka ta reda på flödet i brinekretsen för att kontrollera resultatet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Edvina

• Gäst
Edvina
SV: Värmepump
« Svar #2 skrivet: 07 december 2018, 13:53:51 »
Tack för svar Josth! Såg nu att jag skrivit temperaturerna för brine-kretsen innan och efter batteriet. Temperaturerna i frånluften är 23°C respektive 7°C.  ::) Ska kolla upp den länken! Tack så mycket igen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme