Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hjälp med Thermia Optimum 10  (läst 779 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hälsingland

  • Gäst
Hälsingland
Hjälp med Thermia Optimum 10
« skrivet: 05 december 2018, 23:55:21 »
Hej,

Ska börja med att berätta att jag är väldigt grön inom området. Har bott i villan ganska precis ett år och vp är installerad 2006

Det hela började med att vp inte klarade av att värma huset och ett par dagar senare hade vi inte heller något varmvatten (tapp). Har inte fått ett enda larm i vp. Läste runt lite vad som kunde orsaka ovanstående och har efter lite egen felsökning haft tekniker på plats som i första skede trodde kompressorn va trasig ( Copeland Scroll zh21k4e-tfd-524).

Han kom tillbaka nästa dag och mätte effekten på kompressorn och konstaterade att allt såg bra ut (oklart om han ohm-mätte lindningen). Han trodde då att det behöver fyllas gas vilket han också gjorde vid ett tredje tillfälle. Han bytte gas men utan resultat, kompressorn klarar inte av att värma vattnet innan den når 120 grader. Cp fungerar bra.

Kör jag på enbart patron fungerar allt som det ska. Då jag är så pass grön inom området vet jag inte riktigt vad som är värt att göra här näst. Lutar åt att byta vp då min befintliga är 12 år och det3 kompressorbyte känns lite riskfyllt då övriga delar börjar bli till åldern. Dessutom har jag inte fått konstaterar att det är kompressorn i sig som är trasig utan att det kan bero på fler saker.

Bomba på med frågor som kan tänkas vara till hjälp så ska jag svara så gott jag kan.

Mvh Hälsingland

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 868
  • Kön: Man
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #1 skrivet: 06 december 2018, 07:19:59 »
Skit i värmeväxlaren?
Spola ur den och se vad det ger. Tror det finns något recept här på en soppa att skölja med för att lösa upp tuffare skit om det inte hjälper med bara vattenslangen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad GordonE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #2 skrivet: 06 december 2018, 07:37:06 »
Jag skulle med tippa på skit i värmeväxlare. Känn på framledningen efter cirkulationspumpen. Blir det snabbt skållhett vid kompressorstart så här du cirkulationsproblem. Antingen i radiatorslinhan eller internt i pumpen.
Kollagivetvis silen om det finns sådan i radiatorktetsen först.

Hälsingland

  • Gäst
Hälsingland
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #3 skrivet: 06 december 2018, 09:16:46 »
Tack för svar! Är det något som är möjligt att utföra själv eller krävs det specialverktyg? Om möjligt att göra själv, finns det nån guide någonstans?

Framledningen blir inte särskilt varm de första minutrarna kompressorn går, däremot blir det lite värme i slutfasen kanske 10 sekunder innan kompressorn slutar gå.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #4 skrivet: 06 december 2018, 10:22:36 »
Jag får inte symptomen att gå ihop. Pumpen klarar inte av att värma huset eller producera varmvatten men enligt teknikern som mätte effekten såg allt bra ut. Vad var det för effekt han mätte? Den pumpen producerade eller eleffekten kompressorn drog?

Är det inre läckage i kompressorn drar den ungefär lika mycket ström eller mindre jämfört med normalfallet men ger märkbart lägre värmeeffekt. Är det beläggning i kondensorn ska den ge rätt bra med värme och dra mer ström än normalt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 868
  • Kön: Man
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #5 skrivet: 06 december 2018, 10:26:35 »
Smutsfiltret ska absolut inte kräva några specialverktyg. Bör finnas beskrivet i manualen. Men i och med att du får normal värme med elpatron borde cirkulationen vara okay så räkna inte med att hitta så mycket skit där. Börja dock med att kolla det iallafall just för att det är enkelt.

Spola rent växlaren kan kräva lite mer verktyg beroende på hur det ser ut i din maskin, du lär ju minst behöva lossa några kopplingar för att kunna spola genom den. Börja med att kolla så du kan stänga några ventiler till/från radiatorsystemet så du slipper tömma hela systemet för att lossa värmeväxlaren och lossa fronten på maskin så du ser hur det ser ut där inne. Kanske hopplöst trångt eller massor med plats att jobba på?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Hälsingland

  • Gäst
Hälsingland
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #6 skrivet: 06 december 2018, 11:56:27 »
Jag får inte symptomen att gå ihop. Pumpen klarar inte av att värma huset eller producera varmvatten men enligt teknikern som mätte effekten såg allt bra ut. Vad var det för effekt han mätte? Den pumpen producerade eller eleffekten kompressorn drog?

Är det inre läckage i kompressorn drar den ungefär lika mycket ström eller mindre jämfört med normalfallet men ger märkbart lägre värmeeffekt. Är det beläggning i kondensorn ska den ge rätt bra med värme och dra mer ström än normalt.

Tekniker har mätt amperen på varje fas som låg jämt och bra. Han har även mätt överhettning på förångaren som han sa låg lite fel men det va svårt att justera in då kompressorn går så kort tid. Han misstänker att felet ligger i expansionsventilen men att det även sitter en ventil i kompressorn som framkallar problemet med för hög tryckrörstemperatur. "För att vara säker på att lösa problemet måste man byta kompressor, expansionsventil och torkfilter. Men med så gammal vp kanske det inte är värt det."

Vet inte om det ger fler ledtrådar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #7 skrivet: 06 december 2018, 16:28:00 »
Det kan bli högre hetgastemperatur än normalt om expansionsventilen krånglar och håller trycket i förångaren alltför lågt. Kompressionsförhållandet över kompressorn ökar då och därmed ökar också hetgastemperaturen trots att kompressorn matas med kallare gas. Men utifrån tryck-entalpidiagrammet för R407 tycker jag att pumpen skulle ha stannat på grund av för lågt tryck i förångaren långt innan hetgastemperaturen når 120 grader. Jag är lite undrande över den teorin.

Teknikern reagerade inte på strömförbrukningen. Det tycker jag han borde ha gjort om det är beläggningar i kompressorn som är problemet. Om expansionsventilen och kompressorn fungerar som de ska är elförbrukningen är nästan proportionell mot temperaturskillnaden mellan suggasens och hetgasens temperatur. Nästan proportionell därför att volymetriska verkningsgraden sjunker och därmed massflödet när kompressionsförhållandet ökar. Kompressorn borde ha dragit åtminstone 25% mer ström än normalt om det är beläggningar i kondensorn som är problemet. Men det kanske man inte reagerar på om man inte är välbekant med vad normal strömförbrukning är.

Min svåger har en Thermiapump och har haft kompressorhaveri. Han upptäckte det genom att elräkningarna blev  onormalt höga i och med att elpatronerna gick in och värmde då värmepumpen inte gav den effekt den skulle ge. Det kom aldrig något larm. Jag kommer inte ihåg vad vi mätte för hetgastemperatur men den var uppenbart alldeles för hög. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

youji

  • Gäst
youji
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #8 skrivet: 08 december 2018, 07:00:18 »
Tycker det låter mysko.Ta kort på dina inställningar för att se om det är något annat som gör att din kompressor går så kort stund.

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #9 skrivet: 08 december 2018, 11:24:28 »
Hei,

Anbefaler du får renset varmevekslerne før du bytter komponenter. Har du mulighet til å måle temperatur på begge gassrørene på kondenser varmeveksler?
Jeg har  :dt: på 31 celcius på min gassrørene til min varmeveksler etter jeg fikk den renset. Hva har du?

Hva hastighet kjører du CP til vannet til varmeveksleren?
Hva er  :dt: på vann ut/inn fra varmeveksleren ?

Jeg hadde høy hetgass temperatur fordi varmeveksleren var tett i skit. Den fikk ikke avgitt varmen til "vann" fordi det var manglende vannsirkulasjon mellom flere av kjøleplatene i varmeveksleren.

Din varmepumpe er 12 år, og da er det på tide med en skikkelig rengjøring av varmevekslerne.
« Senast ändrad: 08 december 2018, 11:35:03 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad GordonE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #10 skrivet: 08 december 2018, 16:39:35 »
Får du för dig att du behöver rensa värmeväxlaren på radiatorsidan så kan du se tråden jag skapat.
Där har du även lite bilder och beskrivning hur man kan göra!

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68129.0

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #11 skrivet: 08 december 2018, 16:47:05 »
Det skulle vara intressant med värden på in- och utgående värmebärartemperatur när enbart elpatronen är inkopplad och då helst med 6 kW. Om det också går att få kompressorn att gå fem minuter så att motsvarande temperaturvärden då kan avläsas kan man uppskatta vilken effekt värmepumpen ger. Det kanske går om pumpen stängs av någon timme så att radiatorvattnet hinner kylas ner så att trycket i kondensorn är lågt. Ställ ner varmvattentemperaturen i så fall så den inte startar med att göra varmvatten. Det måste vara samma radiatorvattenflöde i bägge fallen så om det finns termostater som ändrar flödet är det ingen mening med försöket.

Är det skräp i kondensorn ska inte värmepumpens effekt minska så mycket. Är det däremot fel på kompressorn minskar effekten rätt rejält. Det faktum att den inte klarar av att värma huset är svårt att tolka som annat än låg effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #12 skrivet: 08 december 2018, 17:06:33 »
Anbefaler du får renset varmevekslerne før du bytter komponenter. Har du mulighet til å måle temperatur på begge gassrørene på kondenser varmeveksler?

Temperaturskillnaden mellan hetgasen och det kondenserade köldmediet säger inget om vad det är för fel. Den differensen kommer att vara hög oavsett om det är igensatt värmeväxlare eller sliten kompressor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 349
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #13 skrivet: 08 december 2018, 17:14:31 »
Hei,
Dersom varmeveksleren (kondenser) har tette kjøleplater. så blir det lite varmeveksling og lite kondensering inni varmeveksleren. Da er min erfaring at  :dt: på gassrørener (inn/ut av kondenser) er langt lavere enn normalt. Dersom kondenser varmeveksler dårlig så er min erfaring at det blir høyere temperatur på hetgass. Jeg er derfor ikke helt enig med deg der Roland  :dt: ::)
« Senast ändrad: 08 december 2018, 17:16:54 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8144
SV: Hjälp med Thermia Optimum 10
« Svar #14 skrivet: 09 december 2018, 10:32:33 »
Håller med om att dålig värmeöverföring i kondensorn ger högre hetgastemperatur.  Eftersom kondenseringen vid dålig värmeöverföring sker vid högre tryck måste köldmediet komprimeras till ett högre tryck och det ger högre temperatur på hetgasen.

Jag tror det finns ett sätt att rätt enkelt undersöka var problemet ligger. Normalt ligger temperaturen på köldmediet som lämnar kondensorn ett par grader över temperaturen på ingående värmebärare. När jag mätte igår var temperaturen före expansionsventilen ca en grad högre än för ingående värmebärare.

Om det är så att kompressorn är sliten men värmeväxlaren som den ska vara är temperaturen före expansionsventilen ungefär lika som temperaturen för ingående värmebärare. Kylningen av hetgasen från 120 grader till normal hetgastemperatur ska inte ta så mycket kapacitet från värmeväxlaren att det påverkar temperaturen på det kondenserade köldmediet märkbart.

Om det däremot är dålig värmeöverföring i kondensorn bör det bli en märkbar temperaturskillnad mellan VBin och köldmedieröret före expansionsventilen. Förhoppningsvis blir skillnaden så stor att den känns med handen.

Problemet i det här fallet är att kompressorn går så kort tid åt gången att temperaturerna kanske inte hinner bli stabila. Det är bättre att mäta temperaturen på köldmedieröret direkt vid kondensorns utlopp men det kan vara svårt att komma åt där om man inte avlägsnar en sidoplåt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme