0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja de låter som om du inte får undan värmen från pumpen, hur har du det med inställningen av vingen?? Är den riktad nedåt mot golvet framför innerdelen så höj upp den till rakt ut eller kanske med en liten lutning nedåt från taket räknat med ca 10 max 15 graders lutning, och kanske öka fläkthastigheten.
Problemet är ju att den sänker fläkthastigheten av sig själv. Har den ställd på läge 5, men den går på läge 2 eller 3 för det mesta. Har testat att höja vingarna men det där med fläkten är problemet oavsett.
Ställde upp den i 27 grader. Då gick ju fläkten som bara den i ca 3-4min. Sen så var den ju uppe i den temp i hallen. Fattar inte varför det inte går att tvångs köra fläkten. Har väl inte sagt något om jag haft den i autoläge.Men frågan min kvarstår. Kan jag flytta termostaten och få mer fart på fläkten?
Den har väl ett kaminläge så fläkten ska fortsätta gå även om börtemperaturen är uppnådd?Men jag kanske läst slarvigt då jag förstod det som att den mer eller mindre slutade att fläkta runt luften
Ja det är egentligen en stor brist på många pumpar idag att man inte kan ställa in en fast manuell fläkthastighet som den innehåller oavsett pumpens värmeavgivning. Anledningen är väl att en hel del människor upplever att innerdelarna blåser ut kall luft när värmeavgivningen från pumpen är låg även om innerdelen då bara blåser runt den rådande inomhusluften vilken då upplevs som kall eller sval.Tyvärr finns det då bara möjligheten att justera upp börvärdet till en nivå som gör att du är tillfreds med innetempen i övriga omkringliggande utrymmen i huset även om det då blir klart mkt varmare i utrymmet som innerdelen sitter i. Tempgivaren brukar alltid sitta i innerdelen som då känner av innetempen i utrymmet och stämmer av med inställt börvärde och därmed pumpens värmeavgivning, och den brukar man normalt aldrig flytta ut externt från innerdelarna.
Vi har en XR30 som också är monterad i en hall. Hos oss är jag imponerad över hur bra den får bort värmen från hallen. Hallen är inte varmare än andra delar av bottenplanet. Så något känns fel med hur luftflödet hos er fungerar. Hade det hjälpt att flytta innerdelen något?Kaminläget höjer fläkten något men det är fortfarande låga luftflöden, långt ifrån maxläget.