Hej!
127 kvm hus från 1985 med IVT490 värmepump från 2003. Vattenburet system med element.
Systemet har fungerat bra under alla år, det enda man behövt göra är att lufta elementen och ibland hjälpa cirkulationspumpen igång inför hösten/vintern.
Under våren gjorde vi en utbyggnad av huset med 32 kvm så nu är huset 159 kvm.
I den nya delen är det golvvärme.
När vi slog igång värmen tidigare i höstas fick vi varmt på golven i den nya delen men elementen i den gamla delen är kalla/ljumna.
Jag har luftat elementen och värmepumpen ett antal gånger så nu tror jag inte det är någon luft kvar i systemet.
Motionerade även shunten på värmepumpen då framledningstemperaturen varierade mellan 20-50 grader på bara någon minut.
Nu är framledningstemperaturen i närheten av börvärdet men jag har märkt att framledningstemperaturen inte orkar över ca 55 grader även fast börvärdet är över 65 grader.
Innan utbyggnaden körde jag på värmekurva 4 men har nu höjt till värmekurva 10.
Jag gissar att vårt problem med kalla element beror på dålig cirkulation.
Har höjt farten på cirkulationspumpen från 2 till 3 men det blir inte varmare på elementen.
Jag hade en ide om att tillfälligt stänga igen golvvärmeslingan för att se om elementen blev varmare men hittar ingen avstängningsventil till golvvärmen.
Bifogar bild på centralen.
Elementen går i två slingor.
Slinga 1
Element 1 varmt vid termostaten, övre delen av elementet ljummet, nedre delen kall
Element 2 hela elementet kallt
Slinga 2
Element 1,2 och 3 ljumna upptill, kalla nertill
Golvvärmen är ansluten efter element 3
Värden från värmepumpen
Framledning värme GT1 42,0-55,8 (49,2) Elpatronen slog till vid 44 och slog ifrån vid 53,2 grader
Ute GT2 1,1
Tappvarmvatten GT3:1 58,3
Varmvatten GT3:2 51,0
Värmevatten GT3:3 58,0
Kompressor GT6 59,7
Är det en bra ide i felsökningssyfte att tillfälligt stänga av golvärmen och hur gör man det i sådana fall?
Har vi något fel på värmepumpen då framledningstemperaturen inte blir högre än ca 55 grader?
Tacksam för tips hur jag kommer vidare för att få varma element och kanske även en nöjd fru.

Christer