0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har ett problem som säkert inte är så svårt att lösa. Jag har googlat en hel del på lösning men inte hittat något bra. Problemet är när te.x temperaturen stiger från t ex -5 till på +5. Så sjunker temperaturen inne från ca +22 till +19. Skulle vilja få en högre temperaturen när det ligger på några plusgrader ute. När det är kallt funkar det bra. Man kan ju ändra tempen på knapparna plus och minus på bergvärmepumpspanelen det hjälper bara när det är kallt . Men hur ändrar jag skalan/kurvan så den håller jämnare temp när ute tempen stiger. Jag har ett gammalt stenhus med gammalt värmesystem och utegivare till pumpen.
Han ska väl ändra (sänka) kurvlutning och höja parallellförskjutningen, vad det nu heter på Daikinspråk
Jag har också problem när det går mot kring noll och varmare. Jag testade med att förskjute kurvan +2 grader, men då blev det tokvarmt när det kröp mot neråt -8, så jag antar att en flackare kurva som ger relativt sett mer värme vid varmare temperaturer borde vara vad jag vill ha.Men ska man då justera det undre värdet på y-axeln (25 i bilden) uppåt? Eller ändra det högre värdet på x-axeln (18 på min, ser inte bilden just nu)? Båda ger ju en flackare kurva som ger varmare uttemperatur vid vid varmare utomhustemp.Hur många steg är rimligt och hur lång tid tar det innan det slår igenom? Jag har fortfarande kvar förskjutningen på +2 grader och har justerat lägre y-axeln till 27 (dvs + 2) men det är fortfarande kallt. Helst skulle jag vilja ta bort förskjutningen, för det lär bli varmt när kylan kommer tillbaka, men jag vill bara ändra en parameter i taget.Jag hittar ingen manual hos Daikin som beskriver det här bra, dessutom hittar jag bara beskrivning på hur man justerar temp när man har rumstermostart, vilket jag inte har./Tomas
Då fler verkar intresserade av en förenklad manual måste det väl vara enklare att lägga ut den under er tavla på forumet