0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, nyligen satt in en Caldo XRH30.Har lite funderingar över förbrukningen, vad är xrh30’ns lägsta respektive högsta kwh(förbrukning)/timme?Mvh
Jag har mätt upp mellan 260 W och 2900W på min XRH40, men som tomas säger så kan det säkert variera med utetemp och tryck på maskinen.I normal drift går den nog sällan eller aldrig så högt i förbrukning, bara om man tokgasar den till 30 grader när det är relativt varmt ute (och då under en kort tid - tills trycket börjar begränsa den).Känns ändå som att uteffekt-siffrorna är underdrivna med tanke på vilken effekt den drar. Även om COP är så låg som 3.0 vid 2.9 kW och 0 grader ute så borde maskinen flåsa ur sig närmare 9 kW värme.
Off-topic men ändå.De siffror som anges vid +7, -15 och så vidare, är avfrostningarna inkluderade i dessa eller är det bara när maskinen går i normal drift och med "ren" förångare?Under hur lång tid sker de mätningarna?Sällan man sett något skrivas om detta, och det är ju rätt viktigt att veta när man försöker dimensionera värmepumparna för en viss byggnad.
Jag har mätt maskinen till över 10 kW vid +4,5C ute.Så den ger effekt absolut.Men om Karis vill veta maxförbruk vid +7/+20C så är det 2310 W/D