0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi bor i ett nybyggt hus med LK golvvärme och Nibe F1255 Bergvärmepump. Bergvärmen är borrad sedan tre veckor men inte installerad ännu. Installatören håller på att kolla när de kan komma. Pumpen går iaf på elpatron och vi bor i ett cirka 200 kvm stort tvåvåningshus.För ungefär 2-3 veckor sedan började det bli kallare inomhus. Jag frågade installatören om golvvärmen var på och det var den sa de. Vi skulle bara ha tålamod eftersom golvvärme kan ta ett tag att komma igång. Möjligen kunde vi justera kurvan. Vi justerade kurvan men inget hände förutom att det blev kallare och kallare. När jag gjorde lite egna undersökningar kunde jag se att pumpen verkade skicka varmvatten till gvf någon gång då och då, stötvis i väldigt korta omgångar med lång tid emellan. För det mesta var framledningstemp runt 23 grader (men beräknad framledningstemp på pumpen var högre 34-40). Installatören har varit svår att få tag på när jag försökt få tag på honom för att få hjälp.Igår fick jag nog eftersom det var 14 grader här och ringde jour vvs. Det kom hit en snubbe som avlyftande pump, kretsar etc och kollade pumpen. Han sa att det blivit något fel med någon inställning när pumpen installerades och att detta resulterade i att växelventilen inte släpper igenom värmen annat än då och då. Han gjorde någon manuell inställning och kopplade bort växelventilen (tror jag) och vi fick då varmt vatten till gvf på bägge plan. Dock ser det inte ut att vara så mycket flöde i kretsarna men han sa att detta var det bästa han kunde åstadkomma innan bergvärmen är installerad och så något om cirkulationspumpen.Idag kollade jag cirkulationspumpen och den står på auto och 30% i väntläge. När jag kollar på serviceinfo står det driftprio varmvatten och reell cirkulationspump 30%. Jag blir inte klok på detta. Så nu har vi varmt vatten till gvf men värme är inte driftprio så vi har väldigt lite cirkulation. Kollade precis barnens rum och det är 13 grader där. Jag får snart panik. Är det så att det krävs att bergvärmen installerad för att vi ska få värmen att funka. Räcker inte elpatron till vårt hus? Vad fan ska vi göra??
Har du varmvatten som du ska? Har någon spärrat elpatron på en låg effekt?Ja, du ska kunna få värme som vanligt även med elpatron. Vill du ha lite hjälp mera på djupet så logga på ett USB minne och ladda upp filen här. // MagnusVet inte om detta är låg eller normal effekt men det stör max inkopplad eleffekt 7.0 kW och max inställd eleffekt 6.0 kW