Hej, ni som är lite mer kunniga inom detta område.
Jag har en bergvärmepump (med golvvärme) som jag inte blir riktigt klok på.
Det började efter den varma sommaren med att vi hade sjukt varmt inomhus, mellan 24-26 grader var inte ovanligt. Detta var i slutet av augusti och in i september. Yttertemperaturen kanske var runt 15 grader. Ringde då in min firma som installerade pumpen för 6.5 år sedan. Det visade sig, när den kille kom över, att de hade slutat jobba med värmepumpar så han visste mindre än mig. Bortkastad tid.
Som nästa steg ringde jag Thermia och de hänvisade till den nuvarande auktoriserade firman i min närhet gällande Thermia. Det kom över en kille som "felsökte" lite. Vi körde manuella tester på alla saker. HGW-shunten visade först inget svar men när vi skulle mäta på plinten så hoppade den igång. Mycket märkligt. Vi kollade att den öppnade och stängde. Motionerade några ggr fram och tillbaka. Han rekommenderade mig att byta den om problemet skulle kvarstå.
Till saken nu hör att strax efter denna felsökning så började vår takfläkt för ventilationen att låta illa och den dog bara några dagar efter. Luften inomhus var väldig dålig. Värmen i huset fortsatte ligga runt 23-24 grader. Nu med trasig ventilation och en yttertemp på kanske 10 grader.
När ventilationsfirman varit här och både bytt takfläkten och rengjort alla kanaler.... då blev det helt det omvända. I samban med att tempen ute droppade från 6-8 grader nedåt 0-2 grader så blev det plötsligt svinkallt inomhus.
Temp i morse inomhus:
- Köket 17.5 grader
- Dotterns rum 16.5 grader (längst bort i huset)
- Mitt och fruns sovrum 18.5 grader
Är det någon som har några bra idéer på vad som kan fela eller vara felinställt?- Elektronikproblem, styrkort?
- Fel på yttertempgivare, trots att det visas rätt temp på displayen?
- Felande ventiler?
- Igensatt?
Jag återgick till rumsbörvärde 20 grader igår och ställde istället värmekurvan på 40, eftersom jag läst att det är bättre att justera värmekurvan än rumsbörvärdet.
Alla termostater i alla rum är fullt öppna (utom den i tvättstugan där värmepumpen står pga att den saknas sedan vi köpte huset, men det är varmt där ändå).
Jag gjorde även rent och smorde upp alla ventiler på golvslingan. Några var fastrostade (3 av 10).
Vi har en extra varmvattenberedartank påkopplad till pumpen.
Värden:- Rumsbörvärde 20
- Värmekurva 40
- Integral -150
- Hysteres 10
- Bruten kurva enligt bild nedan
Bild när den gått ca 20 min
Kör med kurva 40 och bruten på +5, 0 och -5 (försökt öka lite)
Har gått drygt 19 000 h sedan installationen våren 2012.