Larsmaja jag mätte igen på 20k med min biltema mätare, alla tre faserna 17.6 stod mätaren på.
Tycker inte något tyder på jordfel när jag mäter.. men ändå slår det ut?
Kanske dags att dra in någon firma..
/Christian
Om man får något annat än oändlig resistans mot jord när man ohmmäter med en enkel digitalmultimeter som lägger på någon enstaka volt för mätningen, så ska man se det som att isolationen inte är frisk.
En extra koll man kan göra är att mäta två gånger och polvända instrumentet emellan.
Går det att frilägga de tre lindningsfaserna från varandra (dvs är det en kopplingsplint med 6 polskruvar och byglingsbleck som på en trefasmotor), eller är de fast hopkopplade i Y eller D internt i kompressorn?
Om du provisoriskt behöver 500-1000 V likspänning med låg ström för att göra ett isolationsprov och inte vill skaffa en riktig megger, så kan du låna skärmgallerspänningen till bildröret i en tjock-tv eller dito datormonitor. Laddspänningen på primärsidan i en elstängselapparat går också att använda, men är lite mer farlig eftersom det finns mer energi bakom där och dessutom brukar den inte vara galvaniskt skild från elnätet.