0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tillsatstimmar ligger på ca 105 tim/år i snitt eftersom jag haft pumpen i 5 år. Ang. borrdjupet har vi 16 meter till berg och såvitt jag förstår så brukar man räkna halva foderrörsdjupet som aktivt under förutsättning att det är vattenfyllt.
Vi tappar några procent i verkningsgrad eftersom kb in ligger så lågt som -2 men jag tror att det kostar betydligt mer i pengar räknat att gräva ner en markslinga och koppla ihop den med befintlig slinga. Materialkostnad och montering blir nog svår att räkna hem med nuvarande pump. Däremot så undrar jag vad som händer med tempen i framtiden när nuvarande pump behöver bytas. Nya pumpar med ännu högre effektivitet lär ju kräma ur ännu mer ur berget vilket borde leda till ännu lägre kb in. Detta är ett bekymmer. Vet ej om jag kan klaga hos installatören. Jag funderar istället på om man kan komplettera anläggningen med en solvärmeanläggning när det blir dags för byte av pump. Detta blir dock en senare fråga som förhoppningsvis ligger ganska många år framåt.
Saxat ur manualen:"TS anger på vilket sätt tillsatsvärmen i vp ska kopplas in. 45 innebär inkoppling i två steg (två alt. tre faser inkopplade) där första steget kopplas in vid Integral VP + Integral TS och steg två 40 gradminuter senare. Läge 6 innebär inkoppling i ett steg vid Integral VP + Integral TS." Dock så förstår jag inte om läge 6 kopplar in elpatronen med full effekt i ett steg eller om den endast kopplas in i steg 1 d.v.s. med två faser och aldrig går upp till full effekt.VV start är inställt på 44. Vinden är redan tilläggsisolerad.
Med TS i läge 45 så borde man kunna spara en och annan kwh eller?
Man kanske kunde göra en deal med installatören om fri inkoppling om jag köper delarna själv. T.ex. 300 m markslang hos Rinkaby Rör ligger på ca 2500 kr. Hyra av en Ditch Witch borde inte vara så dyr. Jobbet kanske man klarar själv med att få ner slangen i jorden.
Om man jämför med andra med uppvärmningsyta lik din, så behöver inte din masikn nödvändigtvis vara för liten (med tanke på att du funderar på byta till större).
Sedan dina ändringar gjordes, har du märkt någon förbättring med tillgången till VV?