Har under året flyttat till ett 70-tals 1.5 planshus med en panasonic cs-e12ckp5 från 2004. Finns även en centralt placerad kamin och värmepumpen sitter i hallen där sen verkar kunna sprida värmen ganska bra genom hela huset (iaf ner till -5 vilket det varit någon natt). Värmepumpens innerdel låter en hel del, har läst att det kan vara lagret i motorn. Dessutom så går hastigheten upp och ner konstant om den står på auto (men ställer man hastigheten manuellt fungerar det bättre).
Är det värt att försöka fixa upp denna, ganska gamla pump, eller är det bättre att satsa på en nyare och kanske effektivare pump?
Problemet som jag ser är att man sänkte taket dör att sätta spottar för några år sedan, nu sitter innerdelen precis emot taket och jag har bara 30 cm från talet till dörröppning (inget foder). Frågan är vilken pump jag kan sätta där som klarar av att värma 160 kvm? Finns inte så många andra bra alternativ till placering, som jag kan komma på, då hallen sprider värmen både till övervåning och till nedre plan på ett bra sätt. Några idéer?