Vi har ett hus från slutet av 30-talet, som ligger i sydligaste Skåne (det vill säga relativt varmt klimat, men blåsigt). Huset är i två våningar, totalt 120 kvm (alltså ca 60 kvm/våning) och vi installerade en jordvärmepump för några år sedan. Vi har golvvärme på bottenvåningen, men tyvärr har den förra ägaren som satte in golvvärmen underdimensionerat slingorna, så vi har svårt att få en behaglig temperatur inomhus. På ovanvåningen fanns ingen värme installerad alls så för några år sedan satte vi in en radiator där vilket förbättrade temperaturen avsevärt. Det är dock svårt att dra fram rör till en radiator i vardagsrummet på bottenvåningen, vilket är det rum som för närvarande behöver mest "stödvärme".
När temperaturen närmar sig 0 utomhus får vi alltid kondens på insidan av fönsterna.
I vardagsrummet har vi en gjutjärnskamin som vi eldar i då och då under vinterhalvåret. Värmen från den har dock svårt att sprida sig i resten av huset.
Detta var lite om förutsättningarna. Nu har vi tänkt installera en luft-luftvärmepump för att förhoppningsvis kunna förbättra vårt inomhusklimat. De önskemål vi har är alltså:
* Varmare bottenvåning/jämnare temperatur i hela huset
* Minska kondensen på fönsterna
* Använda värmepumpens fläkt för att sprida värmen från kaminen, de gånger vi eldar
* Förbättra luftkvaliteten (både jag och vår son är allergiska), så en bra filterfunktion är ett måste
* Så tyst innerdel som möjligt (vi bor på landet, så vi stör inte någon granne med utomhusdelen)
* Möjlighet att kyla huset på sommaren (inte hela tiden, men vid värmetoppar)
Vi har varit i kontakt med två installatörer, den ena säljer Daikin och den andra Panasonic.
Daikin XRH40 verkar uppfylla en hel del av våra krav, t.ex. har den en speciell braskaminsfunktion. Den har dock större kapacitet (=dyrare) än vad jag tror att vi behöver, med tanke på att vi bor i Skåne och redan har ett (nästan fungerande) värmesystem.
Panasonics utbud har jag sämre koll på, är det någon här som vet om det finns någon modell som klarar våra önskemål? Tyvärr är det ju så att en del av de funktionerna vi önskar, som riktigt bra luftrening och braskaminsfunktion, bara finns på de mer avancerade modellerna, medan vi kapacitetsmässigt skulle klara oss med något enklare.
Eller så kanske vi ska leta oss till något annat märke?