0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Funderade du någon gång på att göra tvärtom? Alltså att låta slingan till konvektorn ligga på den spritfria sidan och ha vvx mellan brine och slingan? Det verkar ju vara rejäla vvx du har.Jag tycker upptryckning och avluftning av brine är ett moment jag gärna skulle vilja slippa när man är inne och moddar i slingan.
Snyggt!Måste fråga:Funderade du någon gång på att göra tvärtom? Alltså att låta slingan till konvektorn ligga på den spritfria sidan och ha vvx mellan brine och slingan? Det verkar ju vara rejäla vvx du har.Jag tycker upptryckning och avluftning av brine är ett moment jag gärna skulle vilja slippa när man är inne och moddar i slingan.
Det där är nog något som många funderar på, och jag måste säga att jag har lite svårt att förstå exakt hur ni kopplat, skulle ni kunna göra några enkla skisser och lägga in på båda dessa alternativa inkopplingar så kanske det är många fler som kan komma till skott och göra nåt liknande?Om jag fattar rätt så måste du Tomas tömma KB i fläktradiatorn och fylla med vanlig värmebärare på vintern, och så tvärt om när det är dags för att köra kyla?Ridax har gjort en egen cirkulation för frikylan (Växlar 2-3 ventiler för att ställa om), egen expansion - eller "ena benet" öppet mot KB-ledningen?Värms via en värmeväxlare kopplad till värmepumpens framledning?
Nej Rickard jag tömmer inte, därav värmeväxlaren. Jag kör som Ridax fast han har tvärtom kopplat värmen till batteriet och kör brine enbart via vvx på sommaren.
Måste ha missförstått vad du menade. Jag kör så som jag tror Rickard antydde. Har fläktkonvektorn kopplad till det vanliga radiatorsystemet (fast isolerade). Kyler radiatorvattnet med en Vvx mha brine. Men måste erkänna att jag inte använder värmen så mycket. Var mest tänkt för snabb uppvärmning för helgbesök, men nu kör jag alla radiatorer via Internet, så ställer upp dem i förväg.
iPhone har någon idiotisk märkning av bilderna i koden som gör att man måste göra rotationen utanför telefonen.Det finns en modul installerad i forumet just för det.Jag har använt den för att rotera din bild Tomas (Öppna "bilagor och tillval" när du redigerar ett inlägg så finns funktionen där)Båda era system verkar ju fungera helt OK, men det har gått många ventiler för dig Tomas. Jag har ju värme och kyla i samma takkonvektor, men lite för klen värme, man kanske skulle göra nåt liknande för att dubblera effekten och köra värme i båda "paketen" vintertid.Bara synd att det är så oerhört trångt på kallvinden - vet inte om jag någonsin mer vill kravla mig dit...Därför jag experimenterar med luftvärmepump nu. (Och för kyla på sommarn förstås).Jag råkade ha en värmepump liggande.