0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla!Detta med uppvärmning av hus är väldigt nytt för mig, och känns som en riktig djungel. Ska inom den närmsta tiden bygga hus (185kvm, 2plan, golvvärme på båda våningarna), och det som ingår standard är en Nibe F730, som enligt vad jag läst verkar riktigt effektiv.Problemet är att i det området där jag bygger så MÅSTE vi ansluta fastigheten till fjärrvärme, inkopplingskostnad 62500kr, men vi behöver inte använda fjärrvärmen om vi inte vill. Så hur jag än gör så måste jag betala dessa 62500kr.Har kommit fram till följande alternativ,1 - Koppla in mig på fjärrvärmen, då blir det fj vvx och FTX-ventilation. Problemet är att huset då knappt klarar kraven för energideklaration för nybygge vilket känns sådär. Kostnaden för fjärrvärmen är 58 öre/kWh samt en effektavgift på 50,38kr/kW. Här känns det som jag låser upp mig och får då acceptera hur höga prishöjningar på fjärrvärmen som helst.2 - Koppla in mig på fjärrvärmen via en Nibe F370 + FJVM220. Verkar dock som att fjärrvärmeleverantören inte tillåter detta, men måste undersöka det noggrannare. Då har jag ändå en frånluftsvärmepump och kan använda fjärrvärmen när det behövs, samt behöver jag inte oroa mig för varmvattnet. 3 - Betala 62500kr men skippa fjärrvärmen helt och enbart köra på F730. Hur ska jag tänka här?Tacksam för svar!
Riktigt surt! Är det för att få "fiber-bredband" som ni måste ha fjärrvärme? Eller något annat krav?Sett till driftsekonomi har jag 5 frågor.1.Är effektavgiften per månad eller per år?2.Var i landet bor ni?3.Hur många i familjen är ni?4.Har ni gott om pengar, eller lånar ni för bygget?5.Får du verkligen köra på fjärrvärme+FTX sett till nybyggnadskraven?
Kan de verkligen tvinga på en fjärrvärme fortfarande? Jag trodde det fanns någon dom som säger att det inte är tillåtet. Googla.Om de nu har rätt att göra så är nog det rimligaste att använda fjärrvärmen. FTX är ju också en bra komfort grej.// Magnus
Kravet är väl främst pga att dem har byggt en panna dedikerad för just vårat område, så det svider väl för dem ekonomiskt ifall folk inte skulle ansluta sig, därav kravet. Kravet är ju dock bara att man ska ansluta fastigheten, sen kan jag välja vilken uppvärmningsmetod jag vill.1. Effektavgiften är per månad.2. Vi bor i Småland3. 2st i familjen, men förhoppningsvis blir vi flera i framtiden 4. Vi har ok med pengar, men med en totalkostnad på ca 6 miljoner så måste vi såklart låna.5. Ingen aning faktiskt, jag antar att det är så man gör för att få någon sorts cirkulation och uppvärmning på tilluften. Vad är alternativen?I kontraktet när vi köpte tomten så står det att vi förbinder oss att ansluta oss till fjärrvärmen i området, så jag antar att de kan tvinga oss, däremot kan de inte tvinga oss att använda fjärrvärmen.Jag känner mig orolig över hur mkt dyrare fjärrvärme+ftx skulle bli per år jämfört med FLVP. Har liksom ingen koll på hur mkt det skiljer på energiförbrukning mellan dessa två.
Okej, så då kan man dra bort 62500kr ur samtliga alternativ då det är något du ej kommer undan.Enkel beräkning nedan:FTX-installationen drar vi till med 50000kr och håller i 30 år.FLVP F730 brukar kosta ca 100000kr med installation och håller i 15 år.0.58kr/kWh och ett gissat värmebehov på 20000-25000 kWh/år... med effektavgift och årlig service, FTX-drivenergi landar fjärrvärmen+FTX på mellan 10000-15000kr/år.Fjärrvärme+FTX = 50000+10000x eller 50000+15000xF730 ger skattad driftskostnad på ungefär 5000kr/årF730 = 100000 + 5000x15 år 175000kr för F73015 år 200000-275000kr för fjärrvärme+FTX30 år 350000 kr för F730/"F950?" 30 år 350000-500000kr för fjärrvärme+FTXSom sagt väldigt förenklad kalkyl, som förutsätter att elpris/fjärrvärmepris är konstant, samt att F730 håller i 15 år.Man får ju dock bättre komfort med FTX och mer varmvatten med fjärrvärme än en F730 någonsin kan ge...Betänk dock att i framtiden så kommer solceller finnas på var mans tak/(och vägg) då kan det vara skönt att vara självförsörjande och fri från fjärrvärmesyndikatet.
Ett annat alternativ som jag funderat på, men inte ännu diskuterat med min säljare, är att både ha en FLVP och en fjärrvärmeväxlare. Nibe har ju sin F370 med FJVM220 men jag vet inte riktigt hur de är kopplade mot varandra, enligt energibolaget får man inte enbart spetsa med fjärrvärme utan måste ha det parallellkopplat om man har flera uppvärmningsmetoder.
Är din (blivande/eventuella) leverantör ansluten till Reko (branschens minimikrav)? Förstår inte riktigt vad de menar med att det måste anslutas parallellt? Måste det även användas parallellt och hur hade de tänkt det? Du kan ju koppla in det parallellt (med en avstängningskran) och sedan dra ett avstick till FJVM eller...?FLEXIBILITETEn Reko fjärrvärmeleverantör är flexibel. Som kund kan du till exempel välja att köpa olika delar av värmebehovet från leverantören. En Reko fjärrvärmeleverantör ska lämna en enkel och jämförbar offert på en sådan delleverans. https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/sa-fungerar-det/fjarrvarme/reko-fjarrvarme-riktlinjer-kundrelationer.pdf?v=97Eo-aTQgV48TqdBp4FNmA_9A3U
han pratade något om att det finns olika kopplingsprinciper och att det fanns något dokument från Svensk Fjärrvärme som visar hur man får koppla på sig.
Då är ju frågan, skulle det löna sig med en F370 + FJVM 220 och endast spetsa när det behövs. Vad jobbigt det är att vara okunnig
Nej.. F730 vinner över F370+FJVM med hästlängder...
Ok... så mina alternativ är egentligen då att antingen köra F730 och få bäst driftekonomi eller köra FJV+FTX och få högre kostnader men bättre komfort med varmvatten osv.