0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar Pickle_rick.Nibes rekommendation är om jag inte minns fel, minst 10l x kw?Skulle det bli skillnad om f2120 arbetade mot en vvx som värmer tanken i vvm310(270l) än om den fick gå direkt mot tanken i vvm310? Andledningen till att VP behöver en tank att värma, är inte det dels för att den skall få vila, samt att den skall få möjlighet att avfrosta?angående glykol, så bor jag i en mindre ort dock centralt. Det är nog egentligen inte så farligt med strömavbrott, så visst för den delen så kanske det är svår motiverat. Det är även därför jag funderar på om man kan göra på det sätt jag förklarade i min första post.Ser på din signatur Pickle_rick att du har en f2120, hur har du löst det om det blir kallt och du ex får strömavbrott? Monterat in ventiler så att du kan tappa ur bara VP?//Oskar
Kollar man på sida 7 i denna manualen: https://www.nibe.se/assets/documents/25104/031788-7.pdf”I värmepumpsammanhang behövs ca. 20 l/kW och många värmesystem har inte denna volym.”Jag har dock hört rekommendationer på 30l/kW också. Värmepumpen behöver volym för att få vettiga drifttider och inte kör start/stopp hela tiden. Jag har satt två ventiler jag kan stänga på vägen ut, sen har jag satt två avtappningar så jag kan tömma ut vattnet, sen har jag även satt en ”bypass” mellan framledning/retur om värmepumpen nu mot förmodan skulle frysa sönder eller något annat så kan jag öppna bypassen och stänga dom två andra så man bara kan köra den på tillskott. Tänk på om du sätter ventiler att du måste ha en säkerhetsventil vid värmepumpen
En motströms värmeväxlare kan överföra all energi från ena sidan till den andra, och blir därmed osynlig för systemet. Bara den är tillräckligt stor för värmepumpen så arbetar värmepumpen i praktiken mot hela radiatorsystemet.Några dagar in på 2017 hade vi nästan 6 timmar strömavbrott i mellanskåne, och det var vinterns kallaste dag. Skrev om det här https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63558.msg669517Efter det känns det som att risken med frusna värmepumpar är överdriven. Min panna står ju i källaren, lägre än utedelen så det kan kanske bli en liten självcirkulation däremellan när utedelen kallnar.