Första bilden visar att rumstemperaturen ligger på inställt värde. Nu berättar du inte om bilden är tagen när du upplever det som kallt i huset eller om det är behaglig värme.
Om du upplever huset som kallt fastän driftinfo säger att temperaturen ligger på inställt värde så är innegivaren placerad på ett ställe som inte kyls ner av blåsten. Du får överväga att flytta den till ett rum eller vägg där vindavkylningen ger utslag så att anläggningen kan kompensera för det.
Panna är den temperatur som påverkar varmvattnet, och det ser ut att vara tillräckligt hett. På EcoElens ovansida finns en blandningsventil för att kunna begränsa varmvattentemperaturen. Det är inget som behövs om man inte ligger på 60-70 grader i varmvattentanken. Se till att den står på max värme så att du får outspätt varmvatten.
Normalt sett värms övre tanken (panna) alltid med elpatron. Värmepumpen värmer nedre tanken (panna nedre). Det är nedre tankens vatten som normalt sett går ut i elementen. Sista bilden säger fördröjning shunt 180 (minuter = 3 timmar). Det är den tid värmepumpen har på sig att få upp temperaturen innan elpatronvärmt vatten från övre tanken stöttar med värme till elementen. Vid vilken temperatur det inträffar beror på EcoAirens storlek, husets effektbehov och radiatorernas dimensionering.
Det som ska bli varmvatten går genom en kopparspiral först i nedre tanken och förvärms då av värmepumpen. Kopparspiralen fortsätter upp i övre tanken för att få den sista värmen. Har du väldigt högt flöde i kranen kommer vattnet inte hinna värmas upp till högsta möjliga.
Volymen i kopparspiralen är så liten att legionella är inget man behöver bekymra sig om. Minimitemperatur är således en ickefråga. Det är ditt komfortkrav som bestämmer temperaturen du vill ha. Om du kontrollerar blandningsventilen och den står på max får du öka temperaturen i panna eller pröva att spola långsammare. Moderna kranar kan även de ha maxbegränsning på varmvattnet så att du aldrig får bara varmvatten.
Hej och tack för jätte bra svar!
Bilderna här är inte när det var kallast i huset. Dom är bara för at visa hur pannan är inställt.
Skal se efter om jag har den blandings ventilen till varmvatten i kranen.
Det var min 2. våning som var värst drabbat när det var kalt och där har jag bytt till nya element. Dom gamla var från '72 och körde innan med oljevärma så det var jätte hög temp.
Jag skal fundera på om jag behöver flytte man innegivare.