0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej: Jag var och tittade på en begagnad multisplit (2 innedelar) och mätte utblås temperatur. Vid full fläkt och max temperatur så var temperaturen under 40 grader. Med samma inställningar på min Toshiba RAS35 (som har något högre luftflöde vid max fläkt, dessutom var det kallare när jag testade på min pump) som kom den fort upp i 55 grader. Är det en bra test att mäta utblås temperatur om man skall köpa en begagnad pump, och tyder ett lågt värde på en sliten pump? Och kan man använda de värde som jag mätt upp på min RAS35 som riktvärde? (eller skall man sätta upp en enkel ekvation och räkna hur många watt som man får ut på den pump som jag funderar på att köpa?) m.v.h.Anders
Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en begagnad värmepump även om dom fick den gratis, iallafall inte om man ska betala för att få den uppmonterad.Har man kunskapen och rätt verktyg så är det ju en annan sak, även om man inte får göra det själv.
Vilken instans/myndighet är det egentligen som beivrar fulinstallationer? Länsstyrelsen? Kommunen? Byggnadsnämden? Miljödepartementet? Polisen?