Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50  (läst 25808 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spamb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50
« Svar #30 skrivet: 10 februari 2021, 19:09:28 »
Så här ser kretskortet ut på en vl-50. Frågan är om man kan på enkelt sätt byta något komponent ut och få andra hastigheter?
« Senast ändrad: 10 februari 2021, 21:41:48 av spamb »

Utloggad oledole

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50
« Svar #31 skrivet: 17 mars 2021, 22:47:32 »
Har några kunder som varvtalsstyr sina och fungerar bra enligt dom, vet ej hur dom gjorde.
Tänk på att garantin upphör
Jag uppgraderade till en VL 100 i höstas efter att ha testat VL 50, som var för klen. Innan jag slog till så ringde jag supporten på Mitsubishi och frågade vad de ansåg om att sätta en vanlig 5-stegs traffo på ingående, och en trygg skåning svarade att det var inga problem. :).
Resultatet är att när jag nu kör den på läge 4 (170 V) och den lägre fläkthastigheten så är den lika tyst som VL 50, men med mycket bättre kapacitet. Och med 10 steg istället för två så går det nu att hitta ytterliggare lämpliga lägen beroende på feststämning och annat CO2-alstrande 😄.
Borde ingå i en standardinstallation, om nån frågar mig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50
« Svar #32 skrivet: 18 mars 2021, 07:19:01 »
Har du tips på lämplig 5-stegstrafo?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad oledole

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50
« Svar #33 skrivet: 18 mars 2021, 07:41:44 »
Har du tips på lämplig 5-stegstrafo?
Den här valde jag: Transformator VRTE C 1A 5-steg
https://ventilation.se/transformator-vrte-c-1a-5-steg.htm
« Senast ändrad: 18 mars 2021, 07:51:56 av oledole »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50
« Svar #34 skrivet: 18 mars 2021, 09:20:55 »
Jag har en sån här till badrumsfläkten, kanske inte direkt billig men både den och fläkten är 16år gamla nu och har inte krånglat nån gång. Det är ju såklart inte en paxfläkt den styr utan ett utanpåliggande Systemair med 3 utsugspunkter i badrummet.
https://shop.systemair.com/sv-SE/re/c43858
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50
« Svar #36 skrivet: 13 mars 2023, 15:23:56 »
Du får läsa på skylten som fläkten har, den dimmern är  för max 0,5 amp och ska klara det, men läs.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50
« Svar #38 skrivet: 13 mars 2023, 16:56:07 »
Du får läsa på skylten som fläkten har, den dimmern är  för max 0,5 amp och ska klara det, men läs.

Läste på typskylten på fläkten (vl-100) och hittade bara volt och Hz, kollade på deras hemsida men skriver bara ut watt
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50
« Svar #39 skrivet: 13 mars 2023, 16:57:22 »
Verkar vara en östberg: https://fsp.ostberg.com/category/show/87/speed-controller-ac/?region=&lang=en&country_code=se

Aa en elektriker kompis länkade en frico variant men den kostade 1300:- haha.. denna varianten känns lite mer ”clean” än den som nämns tidigare i tråden :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50
« Svar #40 skrivet: 03 juli 2023, 09:59:26 »
Oj vad kul att jag hittade denna tråden! Har sökt med lykta efter mer information om detta aggregat.

Vi har klassisk frånluft i vårt hus. Dvs tillluftsdon i blandannat sovrum och sedan frånluft i kök och badrum. Det finns ett undertryck i huset.

Vi har även en liten utbyggnad på  totalt 15 kvadrat som tidigare ägare använt som förråd(hall 6.5 kvadrat, gästrum 8.7 kvadrat). Nu vill vi använda detta som gästrum/kontor istället. Problemet är dock att denna tillbyggnad saknar ventilation helt. Efter man sovit där så blir det kondens på rutorna och lite unket fort. Blir nog ingen höjdare att sitta där 8h om dagen sen i höst.



Första tanken var att sätta en ventil vid fönstret bara. Men självdrag är väl sådär och stänger man dörren mot pannrum så blir det nog inte mycket drag ändå. Isåfall kanske man även borde sätta ventil mellan hallen och pannrummet? Undviker dock gärna det, vill ej förstöra fuktspärren och det kommer ljud. Dessutom svårt att montera ventilen snyggt då vi har värmepumpsrör längs med taket.

Så jag har funderat på att sätta en VL 50 istället.

Frågan är hur detta påverkar resten av huset? Kan det bli tryckfall t ex om dörren mellan huset och tillbyggnaden står öppen? Eller funderar jag bara för mycket på detta?  :o

Finns det något kallrasskydd i den? Eller om man stänger av den, blir den som en vanlig ventil då fast utan värmeväxling och flöde i jämförelse med självdrag? Mitsubishi lovar ju guld och gröna skogar. 15 decibel, hur mycket låter det? Hög eller lågfrekvent? Hur mycket energi kan man tros spara jämfört med vanlig ventil(sjävdrag) egentligen?  Hur fungerar den egentligen när man slår av och på, det är bara fläkten man styr egentligen? Tänkte kanske ta utan stickpropp och sen kapa en kabel i rätt längd och använda stickpropp så man kan starta och stanna med en smart brytare t ex. Såg även ovan att man kan sätta extern varvtalsstyrning. Man kanske kan komma under 15 decibel rentav?  Denna borde funka?
https://www.ventilationsshopen.se/int/vrs-1-0-infalld

Sorry att det blev 500 frågor här.  "love"
« Senast ändrad: 03 juli 2023, 10:16:54 av Kritan »

Johan1981

  • Gäst
Johan1981
SV: Test av Mitsubishi Electric miniventilation VL-50
« Svar #41 skrivet: 04 januari 2024, 12:55:08 »
Vi har ju kört både VL50 och VL100 i Piteåtrakten en hel vinter, VL-100 maskinen hade "frostfrysning" en gång under vintern, som jag tolkade det hela så var det inte snö som gjorde att intaget täpptes till, utan fukten i "frånluften" som på något sätt blev till snö som satte sig på intagsgallret.
Petade bort det, och sedan har det inte varit några problem.
På VL50 inga problem alls.
[/quote

Har drabbats av att min VL 100 frusit då jag inte hann stänga då vädret slog om över natten. Fläkt och inget går och men lampan lyser grön på panel som vanligt. Stängt ström och luckan och ska se om den får stå och tina om den funkar igen. Vad det samma för er när du skrev den hade "Frostfrusit" fast ??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!