Hej,
Jag har en Nibe F1255-16 som monterades för några år sedan. Jag konverterade från direktverkande till vattenburet.
Men då vi skulle göra iordning källaren väntade vi med den, dock drog projektet ut på tiden pga yttre omständigheter.
Däremot så gjorde jag klart installationen i förra veckan och driftsatte systemet i helgen.
Nu beter sig pumpen annorlunda än innan. Jag har bifogat två bilder.
Till vänster om den raka linjen är hur den betedde sig innan. Det gick som i vågor där pumpen slog till och från. Nu går den mer eller mindre konstant. Den har bara gjort 2 starter på drygt 1 dygn, däremellan konstant.
Tillslag är på -150 gradminuter men det hamnar det på runt 200-250 innan det effekten verkligen vänder och graddminutrarna stabiliseras.
Den andra bilden är ett klipp på aktuell data.
Det som jag inte kan erinra mig är att cirkulationspumpen på både varma och kalla sidan gått som långsamt innan (1-2% av hastigheten).
Dessutom har jag inställd inomhustemp på 21,5 grader men den verkar inte trycka upp den dit utan landar kring 21,0 grader
Nu undrar jag, beter sig pumpen normalt, eller var det mer onormalt beteende innan och detta är mer som den ska jobba?