0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det ser ut som det går ett eller två rör till botten av tanken. Jag tycker det ser ut som en Grundfos pump till vänster i bilden, i änden på det blåa röret. Den står nog still.
Många cirk pumpar kan man hjälpa i gång genom att ta bort en skruv i mitten och sen vrida med en mejsel några varv på hjulet om det kärvat fast det kommer nån skvätt vatten när man lossar skruven men inte mycket. Om tanken har flera rör 3 eller 4 så den är tänkt som arbetstank bör man koppla in extern framledningsgivare så den interna cp inte behöver snurra hela tiden.
Du kan med handen känna vart värmen tar vägen, känn på båda rören som sitter på övre anslutningarna.Är de inte jämnvarma så funkar inte yttre cirkpumpen.
Du menar de som går in i toppen av ackumulatortanken? Där är det högra varmt (hela vägen till VP) och det vänstra kallt. Den vänstra är den som går vidare till grundfos-pumpen och sen vidare till radiatorerna, som är kalla.
Prova att knacka på huset till pumpen med skaftet på en mejsel eller nåt. Min Wilo VVC-pump fastnar ibland om den stått still för länge och då brukar det hjälpa att knacka på huset.Annars kan du stänga till kulventilerna på var sida om pumpen och lossa motordelen från pumphuset och känna så att impellern snurrar lätt.
Jag misstänker att det handlar om självcirkulation på nått sätt.Då cirkulerar det utan att pumpen funkar.