Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har bestället en CE-50 -ska bli spännande-  (läst 1882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har bestället en CE-50 -ska bli spännande-
« skrivet: 10 februari 2006, 09:39:01 »
Får hem den i slutet av mars, tänkte även koppla den mot poolen med en vvxl
Ska bli verkligt intressant att se resultatet.
Byter ut en CTC Master 103, ska skippa tilluften och bara köra på radiatorerna och friskluft genom väggarna över radiatorerna med en typ av ventiler som styr ner tilluften bakom radiatorerna.
Huset är på 140 m2 och byggt 1984, gjort av med 30.000 kwh/år senaste 2 åren( elpatron på poolen), hoppas komma ner i åtminstone 20.000 kwh framöver- med 27-28gr i poolen.
   ;D


Roger

Utloggad jaana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har bestället en CE-50 -ska bli spännande-
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2006, 19:49:30 »
Jag förstår inte hur man kopplar den mot poolen. Hur får du vattnet i poolen att komma in i vvxl. Är det en pump i poolsystemet som driver vattnet i ett kretslopp genom vvxl? Hur kopplar man vvxl till CE- 50? Hur ser "gränssnittet" ut? Förutsätter det CE 50 med ack tank. Hur stor i så fall? Kombinerar du med solvärme - poolnöje brukar ju vara under soldelen av året?
Dumma frågor kanske men jag är totalnovis i området. Har själv haft fundering på pool men avhållit mig pga bla uppvärmningskostnad

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har bestället en CE-50 -ska bli spännande-
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 14:57:13 »
Poolvattnet ska cirkulera genom en värmeväxlare som jag ska placera i tvättstugan  i anslutning till värmepumpen. Cirkulationen av poolvattnet sker med pumpen till reningsverket(som finns på alla pooler), detta kräver att man har en värmeväxlare som klarar av flödet i poolpumpen( i mitt fall ca. 10 kbm/tim ). Värmeväxlaren kopplas parallelt med radiatorkretsen via en 2-vägsventil så att man inte får ut värmen till rad.kretsen.
Tempstyrningen görs med en extra givare( samma som redan sitter i värmepumpen ) placerad på lämpligt ställe på poolcirkulationen( bör sitta så att värmepumpen stannar om cirkulationen på poolvattnet av någon anledning skulle utebli), denna givare kopplas in med en omkopplare vilket gör att vid pooldrift så jobbar värmepumpen som vanligt men mot ett börvärde på pooltempen i stället för ett på frånluften- jag får altså ställa om pumpens börvärde till den temp jag vill ha i poolen.

Sammanfattningsvis så kommer jag att behöva vrida om en kran, slå om en omkopplare samt höja/sänka börvärdet vår och höst för att förhoppningsvis kunna hålla en behaglig temp. i poolen från mitten av maj till mitten av sept. till en rimlig kostnad *roflmao*

Roger

Utloggad jaana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har bestället en CE-50 -ska bli spännande-
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2006, 17:38:52 »
Tack för hjälpen.  Poolidén ett steg närmare tllblivelse!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!