Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Säkerhetsventil på inkommande vatten??
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Säkerhetsventil på inkommande vatten?? (läst 5706 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
EditPiaff
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
EditPiaff
«
skrivet:
17 oktober 2018, 23:15:51 »
Citera
Hej. Hade en rörmokare hemma i måndags som ska installera en duschkabin i ett rum i källaren. Han kommer dra nya rör från bergvärmepumpen I rummet intill och när han kikade på hur esåg ut sa han att mitt system saknar en säkertsventil på inkommande vatten? Detta kunde medföra att min bergvärmepump går sönder.
Jag fick nytt inkommande vatten installerat av kommunens rörmokare i samband med att dom skulle byta min vattenmätare. Då bytte han den stora stammen som går synlig i källaren och leder till bergvärmepumpen bland annat. Kan han ha monterat bort den? Varför och medför det fler risker än att pumpen går sönder? Kunde inte med att fråga röris en gång till dum som jag var!
Dumma frågor kanske men första huset sen ett år tillbaka så ha överseende 😉
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Säkerhetsventil på inkommande vatten??
«
Svar #1 skrivet:
18 oktober 2018, 06:58:38 »
Citera
Ofta monteras en kombinationsventil som på bilden vid kallvattenanslutningen till värmepumpen:
Ventilen har inbyggd avstängningsventil och backventil och det finns uttag så man kan montera säkerhetsventil på den.
Att värmepumpen skulle gå sönder tror jag inte på, däremot (om jag fattat allt rätt) så har man backventilen för att varmvatten, som kan ha bakterier och koppar i sig) inte skall tryckas bakåt i vattenledningen när det värms i beredaren.
När vattnet värms så expanderar det, trycket kan bara söka sig åt ett håll och det är bakåt i inkommande kallvattenledning till huset.
Det i sin tur kan innebära att dricksvattnet kontamineras av koppar och bakterier från varmvattenberedaren.
Troligen sitter det någon form av kombinationsventil vid värmepumpen, men säkert är det inte.
Om den saknas så bör ni komplettera.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #2 skrivet:
15 november 2018, 22:03:58 »
Citera
En del kommunala vattenverk har numera krav på backventil inte bara före varmvattenberedare utan före hela husets vatteninstallation.
Kan det tänkas att rörmokaren som påtalade bristen på "säkerhetsventil" mest är verksam i någon grannkommun vars vattenverk har andra bestämmelser än din kommuns vattenverk?
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3458
Karma +4/-7
Rdx
«
Svar #3 skrivet:
16 november 2018, 06:43:55 »
Citera
Jag tror det är vakumventil som saknas vilket gör att pumpen kan gå sönder om man stänger av inkommande vatten..
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4384
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #4 skrivet:
16 november 2018, 13:48:10 »
Citera
När vi installerade värmesystem och VP i stugan i Dalarna byttes VV-armaturen mot en utan vakuumventil. Den gamla hade vakuumventil.
Jag frågade installatören om det och han sa att det inte behövdes. Jag kollade med Nibe och de sa också att det inte behövdes.
Jag tycker det verkar som det sugs in luft genom FMM-blandarna med keramisk insats så det är nog inget problem. Har funkat bra i snart 8 år nu. Vi stänger alltid av vattnet när vi åker hem.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3458
Karma +4/-7
Rdx
«
Svar #5 skrivet:
16 november 2018, 14:18:11 »
Citera
Det räcker ju att någon av dina kranar droppar lite eller att avstängningskranen inte är helt tät, så slipper du undan problemet pga dina brister.
Du skulle ha målat upp bilden av en egeninstallerad Nibe värmepump med ett läckage mellan beredare och mantel som uppstått när du stängt vattnet när du rest bort och säkringen löst ut. Du har redan haft en reparatör hemma som säger att det beror på undertryck som uppstått pga den uppkomna situationen. Fråga Nibe nu om vakuumventil verkligen behövs...
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1240
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
jälldorf
Börje__
Hres
Breeelin
danak
LillaRodde
Borken1
perra83
Elvinjo
David_L
ew_
Raketost
Revolverman
svenske kocken
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info