Hej!
Tack för tipsen, jag körde utan touch-panelen ansluten och även utan display-kretsarna (de sitter i hållare så de gick att lossa), men det beteede sig likadant, dvs "lysdiod för att anläggningen är till" blinkar och sedan drar relä K7 igång och klickar. K7 matar cirk.pumpen.
Men då vet jag iallafall att touchpanelen och display-kretsarna är OK.
Jag lyfte även ut microcontrollern. Det är bara den och display-kretsarna som sitter i hållare, så sedan försökte jag följa ledningsbanorna för att försöka förstå hur kretsana hänger ihop, fokuserade på det som blinkade (mittenstreck i display-kretsar, lysdiod för anläggning till) och relä K7. Det kan kanske vara någon av kretsarna ULN2803A eller 74HC373A, de verkar vara anslutna mot PC6 på microcontrollern.
Men det kan ju vara något med RESET, INT, eller EXTAL/XTAL också dock osäker på hur man kan testa detta. Det verkar sitta en resonator på 2MHz fick jag fram efter lite googlande, dvs ingen kristall i metallförpackning utan en mojäng som ser ut som en keramisk konding.
Jag har bara multimeter och en kapacitansmätare borde kankse skaffa ett oscilloskåp för då borde man kunna analysera lite mer antar jag om man lär sig använda det förstås.
Kretsarna verkar billiga så jag lägger nog en order hos elfa på vinst o förlust. Jag tror dock dessa är ok, men i och med att min kunskap är begränsad så måste jag tyvärr arbeta med uteslutningsmetoden.
Om någon vet hur man kan testa/utesluta att mikrocontrollern inte resetar sig själv hela tiden eller kollar kristall eller har andra tips så får ni gärna skriva!
Bifogar ett foto på kartläggning på en liten del av kretskortet. Det är bara ett tvålagerskort men det räcker gott o väl för att jag skall dribbla bort mig så allt är nog inte 100% rätt på avbildningen.
Trevlig kväll!
Marcus