0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag räknar i NIBEs gamla dimensioneringsprogram. Om man väljer en högre kapacitet på värmepumpen än i nuläget så behöver borrhålet kompletteras. Kanske en kortare jordvärmeslinga? Eller går det att göra återvinning på frånluften?
Hej.Första inlägget för min del på detta eminenta forum. Har idag en Thermia Villa 75 som jag värmer huset med, dock har det i dagarna konstaterats att kompressorn har gjort sitt efter 63000h i tjänst.Känns inte lönt att byta kompressor för 25-30k så ett nyköp av pump känns vettigast.Frågar är då vad man bör välja, både storleksmässigt och fabrikat om det finns några generella för och nackdelar med olika tillverkare.Förutsättningar:Plats: SollefteåDen vanliga Diplomaten optimum är en bättre pump än villan och tycker den är mindre fel på och driftsäker.Nuvarande pump: Thermia Villa 75 installerad -03. 63000h gångtimmar på kompressorn, tillsats ca: 3600h. Enligt mina knapphändiga loggar har brine från hålet inte legat på minus.Borra: 170m, 33m foderrör och grundvattennivå 10m under markyta (160m aktivt djup?)Souterrängvilla på ca 130kvm/plan, dock bor vi mest på övre plan då nedre plan är tvättstuga, förråd, gästrum, gillestuga osv.Byggt -77, 3-glasfönster (inte jättemoderna), 30-40cm lösull på vinden, 170mm isolering i väggarna (ca) Vi ligger på en förbrukning på 17000kwh med nuvarande setup, beräknat energibehov för huset är 45000kwh enligt energideklaration.Enligt mina loggar begär pumpen en framledningstemperatur på 49 grader vid -22 grader ute (20grader inne), känns högt och kanske något att ha i beaktning vid val av ny pump?Den nya pumpen behöver inte täcka mitt uppvärmningsbehov till 100% de kallaste dagarna, tycker inte att det gör så mycket om tillsatsen måste spetsa de få dagar per år som det är kallare än -20.Ös på med tips & trix, är novis på detta och har en elpatron som står och drar alldeles för mycket!/Mvh Jens