Hej alla!
Det var ett tag sedan jag skrev här, men nu har det hänt lite med vårt värmesystem. Jag har bytt ut raddarna i tre av källarens utrymmen, så nu känner jag att det är läge att på allvar försöka trimma in pumpen. Det har inte riktigt känts motiverat tidigare, då jag vetat att raddarna varit underdimensionerade i källaren.
I källaren har vi fyra radiatorer fördelade på följande rum:
Gillestugan: enradig som täcker hela ena kortsidan, placerad under tre små fönster. Denna radiator har termostat (Danfoss Living Connect) pga att vi ofta eldar i vedkassetten här.
Litet gästrum: tvåradig modernare radiator placerad precis under ett litet fönster med en säng under. Ingen termostat och fullt öppen strypning.
Tvättstuga: tvåradig äldre radiator med konvektorplåtar på ena panelen. Radiatorn är dessvärre placerad på väggen mittemot det lilla fönstret, men det är inget att göra något åt. Ingen termostat och fullt öppen strypning.
"Korridor" som sammanbinder alla rum. Samma typ av radiator som tvättstugan. Ingen termostat och fullt öppen strypning.
Litet "pannrum" där BVPn står. Ingen radiator.
Tidigare kämpade vi med att få högre temperatur än 18° i tvättstuga och gästrum (i princip året runt), men efter bytet av raddar märktes en radikal förändring. Nu blir det lätt över 20° i alla rum, inklusive pannrummet. Dock har jag märkt att det blir en dip i temperaturen när utomhustempen ligger runt 10°. Är det 12-13° så håller rummen 20°, är det 7-8° likaså, men alltså runt 10° sjunker den ned till runt 19°.
Jag inser att jag kommer behöva trimma in pumpen nu när förutsättningarna förändrats så pass mycket, men jag förstår inte riktigt hur jag kan få till en höjning vid utetemp på 10°. Kurvans knäckningsmöjligheter är ju -5, +-0 och +5°...
Någon som har stött på samma problematik och kommit till rätta med det?
Det kan tilläggas att på entréplanet är det radiatorer med mycket större effekt, och de flesta av dem har Danfoss LC-termostater eftersom det ofta blir övertemperaturer där. Jag tänker att det är källaren som får diktera hur pumpen jobbar, så jag vill få till en behaglig och jämn temperatur i källaren och sedan får jag ställa termostaterna på entréplan för att uppnå samma sak där. Jag har väldigt svårt att förstå hur jag skulle kunna få jämn temperatur i hela huset om jag kör helt utan termostater, som jag läser ofta om att man ska göra.
Mvh
Fred