Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Innovativ eller korkad shuntkoppling?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Innovativ eller korkad shuntkoppling? (läst 3023 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4439
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
«
skrivet:
09 februari 2006, 09:56:36 »
Citera
Huvet är nu fullt av mer eller mindre genomtänkta idéer till VP-installation i två stugor i Dalarna.
Som jag berättade i en annan tråd så rör det sig om ett permanentbebott tvåvåningshus med källare och ett tvåvåningshus utan källare som står tomt mestadels, och är fullt uppvärmt bara när vi är där och som är tänkt att matas via en kulvert från det andra huset.
Jag har funderingar på att använda en VP som kan styra två kretsar, och Stiebel fixar det med en krets som styrs som vanligt med flytande kondensering plus en shuntkrets. Shuntkretsen är väl närmast tänkt för golvvärme där man aldrig behöver högre temp än huvudkresten.
I detta fall blir det radiatorer (nyinstallation) i båda stugorna, och jag ser ett potentiellt problem om det behövs högre framledningstemp till shuntkretsen än huvudkretsen. Det kan givetvis fixas genom våldsam överdimensionering av radiatorerna i denna stuga eller strypning av radiatorerna i den andra stugan.
Jag fick nyss en idé, som kan vara innovativ eller korkad...
Om man i stället för en normal shuntkoppling i stället kopplar shunten som en steglös växelventil så att man i ena ändläget enbart matar stora stugan och i andra ändläget enbart lilla stugan och sedan ändlägesbegränsar shuntmotorn till kanske mellan 20% och 80% så borde man kunna uppnå att endera av stugorna kan få mera värme än den andra.
Det som kan bli lite trickigt kan nog bli att få jämn värme i båda stugorna, men jag tror att det bör gå att ordna med smart placering av givarna för de båda kretsarna.
En ytterligare fördel med denna koppling är att man bör klara sig på en cirkpump.
Åsikter?
«
Senast ändrad: 09 februari 2006, 14:04:11 av tipo874
»
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30446
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Innovativ eller korkad shuntkoppling?
«
Svar #1 skrivet:
09 februari 2006, 14:44:14 »
Citera
Om jag förstått rätt ska du ha en steglös växelventil som fördelar framledningsvattnet till stugorna. Det som styr denna är 2 givare (en i varje hus).
Regleringen blir väl då att skillnaden mellan givarna styrventilens läge, du bör då ha PI-reglering och ställ in denna så det inte blir självsvängningar i systemet.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #2 skrivet:
09 februari 2006, 15:41:52 »
Citera
Stiebels styr har inbyggd styrning av shunten, och jag vet inte vilka reglerprinciper den bygger på, men jag antar att det bör vara någon typ av PI regulator.
Det är två givare som används, och för RK-1 (huvudkretsen) sitter den normalt på returen i ett dykrör i acktanken. Denna givare styr kondenseringstemperaturen. För RK-2 (shuntkretsen) sitter givaren normalt på framledningen efter shunten.
I min tänkta koppling används RK-2-givaren på returen från lilla stugan så att när den indikerar för låg temp i denna slinga så styr shunten över mera flöde dit. RK-1-givaren sitter fortfarande på RK-1:s retur, fast kanske på ett returrör i stället för i acken. Detta för att den givaren bara skall se RK-1:s temperatur och i acken kommer ju returen från båda kretsarna att blandas. Om RK-2 har styrt över en större andel till lilla stugan kommer RK-1-givaren att indikera låg temp och VP:n kommer då att kompensera genom längre drifttid.
I stora stugan finns idag en 300 liters VVB som jag tänkt utnyttja som ack. Den har iofs bara två anslutningar mig veterligt, men om man monterar den som ett gammalt IVT bypassrör, dvs T-rör upptill och nedtill och kopplar in VP på ena sidan och radiatorkretsarna på andra och ser till att den yttre cirkpumpen har större flöde än laddpumpen i VP så bör det funka. Om man dessutom sätter in ett par kulventiler mot VVB:n kan man koppla bort den och bara köra på interna cirkpumpen i VP:n. VVB:n har ju dessutom elpatron som ev skulle kunna utnyttjas som nödvärme.
Om fördelningen mellan stugorna inte skulle bli stabil kan man ju enkelt handreglera shunten. I normalfallet bör det vara ett givet förhållande mellan flödena för att få lagom temp i båda stugorna.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30446
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
09 februari 2006, 22:59:37 »
Citera
Hmmm...
Jag tror att radiatorerna i lillstugan måste kunna göra av med minst 80 % av VP:n effekt under 55 grader om du inte vill få en massa HP-larm om du har ändläget 80/20 %.
Annars räkna på hur mycket effekt radiatorerna i lillstugan kan göra av med i förhållande till VP:n uteffekt och maximera ändläget åt lillstugans favör till denna siffra.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #4 skrivet:
09 februari 2006, 23:19:29 »
Citera
Jag har ritat på 7.7 kW vid DT-30 i lilla stugan, och 12.7 kW i stora stugan.
Jag bara högg till med 20/80, man kanske skall ställa gränslägena i förhållande till avgiven/tillförd effekt, dvs max 7.7/11 = 70% till lilla stugan och 12.7/11 = 100% till stora stugan. Eftersom jag nog alltid vill ha visst flöde genom samtliga radiatorer så kanske 20% (= 80% till stora stugan) till 70% (= 70% till lilla stugan) kan vara lämpligt.
Loggat
38x2m
2
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 787
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Josth
Frazze62
Zyberdude
ErikB
svenske kocken
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info