0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag har ett nybyggt hus på ca 300m2 fördelat på 240m2 första våningen och 60m2 andra våningen. Huset byggs i södra Frankrike så förutom de normala behoven så tycker frun att vi behöver kyla på sommar. Problemet här i Frankrike är att värmepumpar är ny teknik och de tar rejält betalt för både varor och installation. För att få råd med huset kommer jag att sköta all vatten, ventilation och värme installation. För att komplicera sakerna så vet jag ej vad mitt värme behov är. Huset är uppbyggt av lättbetong typ Ytong eller Cellcon. Jag har vissa stora fönster i söder. Jag har 3m högt i tak och även ett part som har 4.5m upp till noken och ett parti som har 6m up till taket. Vågar någon estimera mitt värme behov?Jag hade tankar på jord värme pump men det blir väldigt dyrt att borra eller installera slang. Pga vintern är väldigt mild tror jag att en utelufts värme pump inte kommer att ha några problem att hålla huset varmt. Men jag har nu börjat tänka på en frånlufts värme pump pga att den kan sköta både ventilation, varm vatten och golv värmen. Jag har även hittat en dansk från-till lufts värme pump utav märket Nilan (VP 18 C EK) som även har kylfunktion! Det skulle passa perfect om jag hade ett mindre hus. Så jag tänkte då installera två frånlufts värme pumpar. Tanken är att de kan då producera mer varmt vatten och även ta hand om hela husets ventilation och kylbehov. Är detta en bra ide? Känner ni till Nilans värme pumpar?Normalt sätt så brukar tex Nibe recommendera markvärme för stora hus. Men förutom den stora installerings kostnaden så behöver jag förtfarande planera för ventilation och kyla och även köpa vatten tankar. Total beloppet blir ganska stort. Fungerar en frånluft värme pump på samma sätt som en luft luft värme pump? Är det samme effekt på frånluft värme pumpar och luft luft eller uteluft värmepumpar?Hur fungerar en frånluft värme pump typ Nibe FIGHTER 360P med golv värme? På nibe sidan står det att energin som återvinns tillförs värme systemet och-eller varm vatten beredaren. Är värme systemet och varm vatten beredaren separata kretsar? När man använder en frånluftsvärmepump är tanken att till luften blir uppvärmd genom frånluften så att den håller samma temperatur? I så fall hur mycket utav husets värme behovet uppfylls genom varm luften och hur mycket genom golv värmen?Tacksam för åsikter och hjälp att göra ett bra köp. Exipnos
Du begöver nog tillföra minst 4 kW kyla kontinuerligt när det är varmt ute för att du skall kunna få en någorlunda märkbar effekt, men jag är inte expert på kyla.
Kan en CE50 ta hand om ventilationen för hela huset?