Många stör sig, men gör inget åt problemet. Ungefär som datorer eller vitvaror som låter. Man låter det vara så och tänker inte ett varv till (dvs lös problemet).
Jag ska inte säga att jag är ljudkänslig, men jag fokuserar mycket på att begränsa oljud i min omgivning då jag vet att det ofta går att lösa med ganska enkla medel. När jag byggde huset så var tanken att köra 95mm isolering (istället för 70mm) och dubbelgips i innerväggarna i tvättstugan. Pga ett missförstånd så blev det aldrig så, och jag oroade mig lite för eventuellt oljud från värmepump (F730) eller tvättmaskiner. Men så här i efterhand så var det kanske bara bra, då jag inte kan höra pumpen, ens om jag står utanför dörren mitt i natten. Den går på 40-45% flöde. Vid högre flöde märks det enbart på ljudet vid avluftsventilerna i badrummen.
I uppställningsrummet låter den lite, men det anser jag vara godkänt i en tvättstuga.
Om något så hade jag isolerat bakdelen och eventuell sida som vetter mot en vägg, direkt när pumpen installeras. Jobbigt arbete att behöva göra i efterhand. Nästa steg hade varit rejäl isolering av frånluften och avluft (extra strumpa utanpå), samt dämpmattor i "överskåpet". Sista steget för mig hade varit att dämpa fronten och övriga sidoplåtar.
Personligen gillar jag dämpmattor som har en bitumenskiva inbakad, till exempel denna