0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har ett relativt nybyggt garage som jag desperat behöver uppvärmning i.Golvyta: 60 kvm2, 300 mm isolerad platta.Väggar: 300 mm lättbetong.Garagedel: 43 kvm2Förrådsdel: 17 kvm2 med en värmekälla i form av oljefyllt el radiator på 1000W.Separerade med en vägg utan monterad dörr men en öppning på 1100 mm x 2200 mmIsolering i tak är 120 mm + 95 mm + 50 mm byggmatta, allt i stenull.Garageport Crawford 3500 mm * 2200 mm, med så bra isolerande egenskaper som det går att få i den storleken.Fått offerter gällande följande värmepumpar:Panasonic CZ25TKE - 12995 kr monterat, ROTMitsubishi SF25 - 11995 kr monterat, ROTMitsubishi MSZ AP25 - 15900 kr monterat, ROTDaikin Solo XR25 - 18000 kr monterat, ROTDaikin Solo XR35 - 19500 kr monterat, ROTDaikin Caldo XR 30 inkl wifi - aningen dyrare än Solo XR 35 men bra pris inkl. ROTRekommendationer & andra inputs tas tacksamt emot, skall både mecka och underhållsvärma garaget till en låg kostnad.
Hehe, trodde jag tömde ut förutsättningarna i första utlägget men man kan inte tänka på allt ju.Kör inte in bilar i garaget förutom om de skall poleras eller lagas och väldigt sällan under vintern. Är mer en mc kille så mina motorcyklar är det primärt som det meckas med men även lite annat smått och gott.Vintertid försöker jag att hålla garageporten stängd men som sagt bilfritt är det alltid. Tycker bilarna mår bättre av att stå uteSkönt med en massa olika förslag och för min del handlar det om en pump som kan täcka mina behov, är inte främmande för att gå upp kring de 20.000 med montering men håller mig gärna lägre om det kan anses räcka utifrån mina behov.Fick en offert idag från en närbelägen firma där Daikin Solo XR25 landade monterad och klart för 19.900. Samma pris kan jag då säga att jag får en Caldo XR 30 för från en annan firma.Sicken djungel detta är, tur man hittade till detta forumet iallafall
Då skulle jag välja Caldo XRH 30 alla dar i veckan.D
Är inte en XRH utan en XR, fortfarande ett bra köp eller?
Får man en XR installerad idag, ska den vara uppdaterad till en XRH från fabrik om jag fattat det rätt.