Håller på med ett nytt hus, enplans 180 kvm, det ska ha bergvärme, och ftx heru 130 ec2. Håller på med att montera ventilationen, hade beställt kondensisolering för tilluften, men dum som jag är, glömde jag att montera den, jag har därför bestämt att skippa alternativet med kylbatteri efter ftx:en.
Då återstår ju att använda fläktkonvektorer, antar då att man behöver nån värmeväxlare för att i te köra runt brunett i huset?
Det jag vill göra är att förbereda för frikyla. I ena änden är bergvärmen, och där finns det vind ovanför, i andra änden går det upp i nock, och där är ventilationen dragen och det är färdigisolerat, det är 75 kvm och består av ett sovrum, ett badrum och vardagsrum. Där det är vind, är det bara isolerat ett lager mellan takstolarnas underramar ännu (senare blir det två lager 195 isolering till) så monterar nu ventilationen där.
Jag har 2,70 i takhöjd och i vardagsrummet är det 5 meter som högst i mitten (sadeltak)
Var bör jag sätta fläktkonvektorerna, och ska jag förbereda med rör till dem på vinden?
Huset är ganska rektangulärt nio till elva meter brett och 21 meter långt, alla sovrum, biorum och arbetsrum är på rad längs ena långsidan, på andra långsidan är det Tvättrum, badrum hall kök och vardagsrum (i den ordningen)
Jag är tyvärr ganska oinsatt i frikyla, så önskar gärna lite råd!
(Eller tips om bra trådar här att läsa igenom)