Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla med ftx och bergvärme  (läst 2649 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Frikyla med ftx och bergvärme
« skrivet: 05 september 2018, 05:03:50 »

HÃ¥ller pÃ¥ med ett nytt hus, enplans 180 kvm, det ska ha bergvärme, och ftx heru 130 ec2.  HÃ¥ller pÃ¥ med att montera ventilationen, hade beställt kondensisolering för tilluften, men dum som jag är, glömde jag att montera den, jag har därför bestämt att skippa alternativet med kylbatteri efter ftx:en.

Då återstår ju att använda fläktkonvektorer, antar då att man behöver nån värmeväxlare för att i te köra runt brunett i huset?

Det jag vill göra är att förbereda för frikyla.  I ena änden är bergvärmen, och där finns det vind ovanför, i andra änden gÃ¥r det upp i nock, och där är ventilationen dragen och det är färdigisolerat, det är 75 kvm och bestÃ¥r av ett sovrum, ett badrum och vardagsrum.   Där det är vind, är det bara isolerat ett lager mellan takstolarnas underramar ännu (senare blir det tvÃ¥ lager 195 isolering till) sÃ¥ monterar nu ventilationen där.

Jag har 2,70 i takhöjd och i vardagsrummet är det 5 meter som högst i mitten (sadeltak)

Var bör jag sätta fläktkonvektorerna, och ska jag förbereda med rör till dem på vinden?

Huset är ganska rektangulärt nio till elva meter brett och 21 meter långt, alla sovrum, biorum och arbetsrum är på rad längs ena långsidan, på andra långsidan är det Tvättrum, badrum hall kök och vardagsrum (i den ordningen)

Jag är tyvärr ganska oinsatt i frikyla, så önskar gärna lite råd!

(Eller tips om bra trådar här att läsa igenom)

F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla med ftx och bergvärme
« Svar #1 skrivet: 05 september 2018, 06:38:49 »
Hej, antar du vill ha snabba svar här så här kommer mina spontana tankar.

Du behöver fläktkonvektor i vardagsrum samt sovrum. Biorum kan klara sig rätt ok om det är utan fönster. Har du någon ungefärlig koll på kylbehovet? Sovrum är oftast runt 1 kW men vardagsrummet kan gå långt över vad en fläktkonvektor klarar om det är stort.

Du behöver dra rör minst 22 mm kondensisolerad alupex eller prisol som du parallellkopplar på konvektorerna.

Du behöver dra kondensavlopp från respektive konvektor men det kanske är lättast att dra ut direkt genom väggen om inte konvektorerna har inbyggd kondensvattenpump.

Mer än det behöver du egentligen bara en cirkulationspump och backventil på brinekretsen och lite styrning på det. De flesta bergvärmepumpstillverkarna har färdiga paket för frikyla med styrning. CTCs heter ecocomfort, vet att nibe och thermia har också.

Så om det bara handlar om att förbereda så sätt på två T-kopplingar på inkommande brine med en backventil mellan samt dra 22 mm alupex på vinden till och från vardagsrummet och förbered med ett kondensavloppsrör som avslutas ovanför (inte ihopkopplat med) en golvbrunn.

Mvh /V

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla med ftx och bergvärme
« Svar #2 skrivet: 05 september 2018, 08:51:17 »
Tack för snabbt svar, vardagsrum är 49 kvm, och är öppet mot köket 15 kvm, och mot entré 8 kvm och hall 19 kvm.

De här kondensisolering är det all isolering som behövs?  Jag menar kan de rören ligga ovan isoleringen pÃ¥ vinden, dÃ¥ kan jag vänta med de rören till senare?

Brinen är det etanol, som är eldfarligt, är det ok att skicka runt i hela huset, eller brukar man ha en värmeväxlare emellan och en mindre eldfarlig vätska i stället?
« Senast ändrad: 05 september 2018, 09:03:29 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla med ftx och bergvärme
« Svar #3 skrivet: 06 september 2018, 07:30:59 »
Tack för snabbt svar, vardagsrum är 49 kvm, och är öppet mot köket 15 kvm, och mot entré 8 kvm och hall 19 kvm.

De här kondensisolering är det all isolering som behövs?  Jag menar kan de rören ligga ovan isoleringen pÃ¥ vinden, dÃ¥ kan jag vänta med de rören till senare?

Brinen är det etanol, som är eldfarligt, är det ok att skicka runt i hela huset, eller brukar man ha en värmeväxlare emellan och en mindre eldfarlig vätska i stället?

Vet inte riktigt vad de kör med för blandning men det kan ju säkert vara allt mellan -10 till -40 så lägg rören i isoleringen så är du säkert.

Ja det är väl eldfarligt och därför ska man använda rör som har koppar eller aluminium i sig (alupex). Det där är inte min starka sida vad man får ha och inte ha i olika situationer men det verkar vara det som gäller på forumet om man ska vara säker. Kondensisolerad alupex alltså.

Glöm inte en bra plan för kondensavloppet. Det blir mycket mer beroende på vilka fläktkonvektorer du väljer hur det ska fungera så där måste man ha lite förberedelse.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!