Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia villa kallar inte pÃ¥ varmvattenprod.  (läst 1187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klaesson89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia villa kallar inte på varmvattenprod.
« skrivet: 29 augusti 2018, 18:02:46 »
Hej!

Ny här på forumet och har problem med min thermia villa.

När jag kör den i autoläge växlar den aldrig om till varmvattenproduktion.

Har kört i enbart varmvattenproduktion och då funkar det, har även haft isär min växelventil och smort upp o kollat funktionen på den och hittar inget fel.

Får överproduktion på värme då det blir väldigt varmt i huset. Bör 21-22c blir ett ärvärde på ca 27c.

Kan tempgivaren till vv tank vara felaktig så den aldrig kallar? Får inte någon ström till växelventilen i autoläge även när jag har ca 27c i innetemp.

Tacksam för hjälp.

Mvh Alexander.
« Senast ändrad: 29 augusti 2018, 18:05:03 av Klaesson89 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia villa kallar inte på varmvattenprod.
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2018, 21:31:09 »
Prova att gå in i servicemenyn (höger + vänsterpil i 5 sek).
Meny Manuell test => VXV VARMVATTEN och kör den manuellt?

Vad visar VV-givaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

youji

  • Gäst
youji
SV: Thermia villa kallar inte på varmvattenprod.
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2018, 07:25:02 »
Misstänker att din startgivare är trasig men hur gammal är pumpen?Är det en villa 75?Har du meny så kolla i servicemenyn (håll vänster/höger i 5 sek samtidigt) och pila ner till varmvatten och det är din startgivare som bestämmer när varmvattenproduktionen sker och startgivaren är den inom parentes 44Grader är standard på din maskin.Är startgivaren trasig så kommer den starta på varmvattengivaren istället.För säkerhetsskull så dra armen nedåt och då ska det vara motstånd på växelventilen och armen får inte vara slapp/gå lätt.

Utloggad Klaesson89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa kallar inte på varmvattenprod.
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2018, 09:34:05 »
Hej.

Det är en villa classic 75.

Vv bör (44) och har ett ärvärde på 33.

Tror pumpen är från 99-01 nångång.

För att komma in i menyn får jag ändra service till 1.

Nu när jag grejar med det gick ärvärde vv ner till 0 och lampan för motorskydd blinkar rött.

Det är motstånd i växelventilen.

Fick även upp vv givarfel i displayen nu, är det givaren på tanken som ska bytas då?

Mvh Alexander.
« Senast ändrad: 30 augusti 2018, 09:36:28 av Klaesson89 »

Utloggad Klaesson89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa kallar inte på varmvattenprod.
« Svar #4 skrivet: 03 september 2018, 21:41:46 »
Hej.

Jag får ut varmvatten i huset även att jag har den ställd på bara vv prod.

Kan det vara fel på växelventilen ändå?

Får ingen ström till växelventilen när man tycker den borde kalla, alltså vid överproduktion värme ( är 27,5 bör 19) ?

Tacksam för hjälp.


Mvh Alexander.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia villa kallar inte på varmvattenprod.
« Svar #5 skrivet: 04 september 2018, 07:44:40 »

Får ingen ström till växelventilen när man tycker den borde kalla, alltså vid överproduktion värme ( är 27,5 bör 19) ?


Det där har inget med växelventilen att göra, den överproducerar värme om Integralen inte går ner till 0.
Har för mig att börvärdet på framledningen hamnar på typ 60 C när den gör varmvatten eller liknande, man ska se i alla fall när den kallar på varmvattenladdning.
Den borde kalla pÃ¥ varmvattenladdning vid 33 C.  Sc:,h

Enligt min manual har inte Villa nån extra VV-givare?
Jag tror att styren börjar kratra, det finns elektrolytkondensatorer på kretskortet som kan ge sig med tiden.
Gissar pÃ¥ nÃ¥tt sÃ¥nt.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!