Bytte i somras ut min gamla ESD09 till en EPH09 och har en fundering jag hoppas att nån kunnig här kan hjälpa mig med.
Min gamla LVP hade jag alltid inställd på autoläge på fläkten (enligt installatörens rekommendation) och den fungerade så himla bra. Varvade upp och ner mjukt och tyst. Oavsett hur kallt det var så funkade det jättebra.
Den nya lvp:n låter ”hysteriskt” mycket när den ska igång efter ett viloläge. Fullt blås. Oavsett om fläkten står på auto eller annan vald hastighet. Turboljud, minst sagt. Det varar inte så länge, kanske 10 sekunder innan den sänker ner till rätt läge, men det är så högt så att man studsar i soffan (innedelen i v-rummet) och sovrummet ligger vägg i vägg, med sängen typ 1 meter från innedelen (med vägg mellan) så man vaknar av ljudet på natten.
Har frågat firman där jag köpte och som installerade, och fick till svar att dom nya maskinerna har frekvensstyrning på kompressorn, så det kan man inte göra nåt åt.
Min fråga är: ska det verkligen låta så här mycket varje gång fläkten ska öka efter ett viloläge? Finns det flera här med samma lvp som jag har som kan bekräfta/dementera? Låter alla lvp med frekvensstyrning ”hysteriskt” mycket då dom drar igång efter viloläge?
Hoppas att nån vänlig själ vill/kan svara. Ångrar just nu att jag bytte, även om det var nödvändigt.....